Wednesday, November 10, 2021

Resuming Business Back To Normal

 


Umum mengetahui seluruh dunia lumpuh hampir setahun lebih akibat pandemik Covid 19. Lot of countries were in lockdown mode. Not only people's daily life were disrupted, business pun sama juga. Kedai terpaksa ditutup, kilang juga ditutup. Even things that we thought would never close down, were closed too. 

So, apabila sektor kembali dibuka as life begins to resume, salah satu cabaran ialah untuk kembali beroperasi seperti biasa terutama sektor pembuatan dan pengilangan.

Company kena cepat capai tahap operasi sebelum lockdown, jika gagal maka dia akan ketinggalan dengan pesaingnya yang lebih dahulu mencapai tahap optimum. Ini berlaku dalam satu sektor ni. Biarlah saya rahsiakan namun rasanya ia adalah 'known secret' dikalangan mereka yang memerlukan produk sektor tersebut. 

Cari sahaja di FB dimana yang memerlukan produk sektor terbabit meluahkan perasaan tidak puas hati. Sektor tersebut mempunyai pelbagai jenama yang dikeluarkan oleh pelbagai syarikat namun hanya dua sahaja yang amat dominan. Ia seperti mobile phone, ada pelbagai jenama tapi yang dominan hanya Apple dan Samsung. Tapi kisah ini bukan mengenai smartphone. Ia berkenaan produk yang lebih mahal dari smartphone.

Company A selama ini mengatasi pesaing iaitu company B. Namun lockdown memberi kesan. Walaupun ramai yang order produk company A namun company A gagal resume normal operation dalam kadar yang cepat. Setelah berbulan kilang dibuka, company A masih gagal dengan teruknya untuk memenuhi permintaan. Company B lebih pantas mengatasi permasalahan ini. 

Saya menerima 'inside' information bahawa company A gagal mengatasi permasalahan di line production dimana ada bahagian yang reduce manpower kerana terpaksa dikuarantin akibat covid. Kilang elektronik adik ipar saya juga mengalami masalah terbabit. Ada juga yang mengatakan bahawa spare part di company A juga terjejas kerana supplier mengalami permasalahan serupa.

Di sini kita lihat kesan lockdown adalah bersifat chain reaction. Satu kilang komputer memerlukan spare part yang dibuat oleh kilang lain. Satu buka dan satu lagi tutup, tiada production boleh dijalankan. 

Apa yang saya lihat, company B berjaya mengatasi masalah ini. Ada yang kata disebabkan company B buka dahulu. Ada juga yang kata disebabkan company B mempunyai backlog order yang kurang dari company A. 

Namun apa jua alasan yang diberi, nampaknya peminat produk A semakin ramai beralih pada produk B. Jelasnya disini, jika keadaan berterusan hingga hujung tahun atau awal tahun depan, company A akan kalah dengan company B dan seterusnya boleh menyebabkan kerugian yang terbesar dalam sejarah mereka.

Ramai orang yang telah order produk dari A membatalkan pesanan mereka dan membeli produk B. Malah ada juga yang membeli produk dari pesaing lain. Kesabaran buyer ada limit dia, ada yang tunggu berbulan-bulan lama. Malah kedai yang berhampiran kilang produk A sendiri tiada stok A. Bukan sahaja buyer marah, penjual pun marah. 

Apa yang saya lihat, company A masih ego dan bongkak untuk mengakui kesilapan dan kelemahan mereka. Saya ada baca statement dari company A meminta maaf atas kelewatan dan menyatakan bahawa tindakan telah diambil. Namun perlu diingat, buyer company A consists of people from various background and industries. Ada yang bekerja dalam sektor pembuatan dan pengilangan. Setakat menyatakan tindakan telah diambil sahaja tidak cukup. Perlu dinyatakan apa tindakan yang telah diambil.

Another thing is, in order to win back the hearts of consumer, company A perlu tawar free gift yang menarik. Tidak kiralah samada ia berbentuk produk ataupun pakej lain. But they need to do something. Bukan senang nak pujuk hati manusia. 

Penjual produk B ada yang meracuni pemikiran potential buyer. Saya pernah ke satu kedai yang menjanjikan produk B akan sampai ke tangan saya dalam masa seminggu sahaja jika saya beli dengan dia. Dia juga ada ambil produk A dan dia sebagai otai dalam industri kecewa dengan produk A kerana gagal deliver on time.

Dia cakap kat saya, 'You bayangkan kalau pun sampai produk A tu pada you, tapi diorang ada problem spare part. Kalau apa-apa jadi you nak repair or claim warranty mesti berbulan-bulan juga, sama rasa dengan you nak tunggu produk A. Kalau produk B dia dah normal operation, spare part pun sudah banyak'.

And depan saya ada orang switch from ordering produk A to produk B walaupun produk B lebih mahal. For me, company A is in almost total disaster now in terms of business recovery. Kalau di negara lain, dah ada yang kena pecat dan diumumkan dalam news.


No comments:

Post a Comment