Wednesday, November 24, 2021

Beli Perfume di Isetan Online Malaysia

 



Ini bukanlah post yang ditaja oleh Isetan. Saya tidak menerima sebarang hadiah ataupun voucher dan sebagainya. Keluar duit lagi adalah sebab membeli di Isetan. 

Kali pertama saya melihat store Isetan ini ialah sekitar pertengahan 90-an di Kuala Lumpur. Waktu tu terdetik di hati, kenapa pilih nama Setan sebagai nama kedai? Zaman tiada internet, nak cari maklumat pun susah. Tanya kawan-kawan yang sama-sama tak tau, katanya kedai Jepun kot. Jawapan yang diberi pun tak berapa yakin. Memang betul pun Isetan berasal dari Jepun. Isetan ni bermula pada tahun 1886, asalnya kedai kimono di daerah Kenda, Tokyo. Nama Isetan merupakan gabungan nama Iseya dan Tanji iaitu nama asal kedai kimono ni.  They went into a proper departmental store in 1930, with the formation of Isetan Company Ltd. Selebihnya boleh baca di sini.

Zaman 90-an merupakan zaman belajar di IPT, duit pun tak berapa ada. Masa mula-mula kerja pun gaji tak seberapa. Bila lihat dari luar, kedai 'Setan' ni barang-barangnya nampak ekslusif. Segan pula nak menjengah masuk dalam. Dah la saya selalu dressing jeans lusuh dengan bawa helmet hitam di tangan. Saya jarang sangkut di motosikal sebab pernah ada pengalaman helmet kena curi (dipotong).

Sekarang pun saya jarang masuk ke Isetan. Kalau masuk pun sekadar tengok-tengok lepas tu blah. Isetan ni under departmental store. Saya selalu masuk ke departmental store yang lain seperti AEON, Sogo atau Parkson. Lagipun di kawasan rumah saya cuma hanya ada 3 departmental store tersebut. Kalau nak ke Isetan, paling dekat pun di One Utama.

Apabila keluar news berkenaan penutupan Isetan di One Utama dan kebetulan saya membacanya di internet, disebutkan juga bahawa Isetan mempunyai online store mereka sendiri. Trend sekarang memang kepada online store. Dulu saya agak kekok nak beli online. Kenapa? Sebab saya banyak pertanyaan kalau beli barang. Dan saya nak tengok depan mata, nak tengok size. Tapi sekarang banyak persoalan itu dah dijawab dengan review-review di internet. Kena rajin cari sahaja. Even proses unboxing pun ada. Saya kalau nak beli sesuatu memang akan spent a bit time untuk tengok review di internet. Bukan tengok satu sahaja tetapi beberapa review. Lepas tu compare. Lagi mahal barang tu, lagi lama saya spent time doing the research. Sampai boleh buat comparative analysis. 

Saya cuba-cuba browse di Isetan Online Malaysia dan terlihat beberapa produk perfume yang sedang sale. Haritu pergi ke kedai perfume kegeraman kegemaran saya di Mitsui, tak banyak dah stok masuk. Harga pun dah mahal tak macam dulu. Semuanya menyebabkan saya dalam kegeraman. Tapi sambar juga dua perfume sebab ada offer cuma ianya bau perempuan. Satu saya ambil, satu lagi wife saya ambil. Walaupun bau perempuan, tapi bila pakai takde siapa pun kata bau saya macam bau perempuan. 

Posing Perfume Tepi Sinki Dapur


So bila saya browse-browse perfume di Isetan, ada some perfume yang harga RM 1xx. Shipping baru berapa RM. Saya sauk perfume Guess Seductive for Men EDT 100 ml. Harga RM 109 campur shipping jadi RM 115. Okay sangat untuk saya, perfume pun original Guess, cuma tak pasti dah berapa lama simpan dalam stor mereka. Order hari Jumaat, Selasa dah dapat. Shipment through DHL.

Kotak Isetan Shop Online


Overall, puas hati sebab kalau nak saya sendiri masuk Isetan nak tengok-tengok item macam ni, memang tak la. Kalau tak kerana Isetan Online ni, memang saya tak tau ada juga price drop item di store mereka. One of the benefit untuk online store ni ialah customer yang segan-segan masuk kedai fizikal mereka (macam saya) in the end akan membeli produk mereka after browsing di dalam online store mereka. Online store lain yang saya pernah beli produk ialah di Bath and Body Works. Kalau nak masuk kedai fizikal mereka memang seganlah sebab tak tau pun nak cari apa. 

Ada yang tanya, beli perfume guna online store ni ok ke? Kan ke tak boleh test bau. Ya, itu satu kekangan lagi-lagi kalau kita nak beli perfume yang kita tak pernah pakai. Di Isetan Online Store ni ada satu perfume yang saya pernah pakai masa zaman bujang awal-awal kerja dulu iaitu Ferrari Black.  Sale price di Isetan Online ni lagi murah dari harga ketika Ferrari Black ni digunakan oleh saya berbelas tahun lepas. Memang Black ni pun overall dah murah dah sebab kategori perfume old model tapi bau dia mengingatkan saya pada zaman-zaman muda saya. 

Bubble Wrap Tebal


Untuk Guess ni, saya tak pernah pakai. So saya selalu kaji ciri-ciri bau dia di fragrantica.com. Kadang-kadang saya akan tengok samada baunya ada persamaan dengan bau yang saya pernah saya pakai. So far saya pernah pakai brand Dunhill, Ferrarri, Tommy Hilfiger, Benetton, Paco Rabanne, Bvlgari, Armani, David Beckham dan ada beberapa lagi. Tapi yang saya paling suka koleksinya ialah Ferrari dan Dunhill. Tak tau kenapa.


 

No comments:

Post a Comment