Saturday, April 13, 2019

When Easy Things Goes Awfully Hard


Learning and educating people nowadays is much more easier than before. We have lotsa tools that can help us. Be it picture or sound, even videos and multimedias, these are the things that can be use in teaching and learning. 

Dengan kemajuan internet, in Malaysia we can have online  learning too. Saya sendiri boleh post soalan dari rumah sambil berenak-enak. Nampak mudah. Mungkin yang sedikit sukar ialah apabila software yang digunakan sebagai platform pembelajaran agak kurang user friendly. 

Dulu, speed internet di Malaysia agak kurang memberangsangkan. Saya pernah guna dialup, kemudian menggunakan broadband dan sekarang high speed broadband. Sekarang speed memang laju compare to connection sebelum ini. Speed zaman sekarang bersesuaian pula dengan content yang ingin dilihat.

Even though saya terjumpa complain speed tak cukup laju, but usually culprit dia adalah hardware kita sendiri yang tak bagus. Kadang-kadang modem panas dan jadi bengong. Ini saya alami sendiri sehinggalah saya tukar modem, baru lah dia stabil. Ada 3 kali sahaja connection saya putus. First disebabkan kerosakan hardware TM sendiri di luar rumah saya. Kedua, kontraktor rennovation rumah jiran patahkan wayar fibre optic saya dan yang ketiga, seluruh kawasan perumahan saya termasuk sebelah menyebelah connection down disebabkan hardware besar TM rosak.

Back to tools untuk educate, adalah sangat tidak berguna jika server untuk software tersebut bermasalah. Sebagai contoh, baru sebentar tadi saya post soalan pada student tetapi bila nak view balik, error. Rupanya site down. Dah terpaksa tunggu dia up balik. See what I mean? Patut reduce time to deliver but now have to wait. 




No comments:

Post a Comment