Sunday, April 21, 2019

Berus Gigi Elektrik vs Manual


Semalam saya ke iCity Mall untuk meninjau SOGO yang baru dibuka. Masuk ke Guardian dan ternampak berus gigi Oral B yang menggunakan bateri. Kita panggil dia electronic toothbrush. Ada 2 jenis yang dijual iaitu  Oral B Pro 500 yang berharga RM 249 dan Oral B Vitality yang berharga kurang RM 100 dari Pro 500. Jenuh juga belek packaging nak tengok apa kelebihan PRO 500 sehingga menyebabkan ia lebih RM 100 mahal. 

Tanya staf situ pun jawapan yang diberi kurang convincing. Tengok head brush kedua-dua sama je. Last-last terpaksa Google guna mobile data. So, main difference yang saya dapat dari Google is Pro 500 tahan 7 hari single charge while Vitality tahan 5 hari. The second one is Pro 500 ada 30 seconds timer interval untuk ingatkan kita supaya alihkan berus ke zon gigi yang lain. Vitality cuma ada 2 minutes timer. 

FYI, 2 minutes is the recommended minimum time untuk berus gigi. Sejak guna electronic toothbrush Guardian yang berharga RM 35 sejak beberapa minggu lalu, saya sering berus lebih dari 2 minit. I decided to buy the Oral B because my Guardian toothbrush dah tak berapa betul button on off nya. 

So after weighing kedudukan kewangan saya, I decided to go for Vitality and add one head brush. Lebur juga RM 200. Balik rumah terus charge for 16 hours and pagi tadi bangun dengan penuh semangat sebab nak try benda baru. Not bad because I come from a Guardian electronic tootbrush user. Masa mula-mula guna Guardian toothbrush tu, menyumpah juga sebab gigi rasa sakit. Tak biasa. Bila baca dalam internet, memang cenggitu rupanya jika kita beralih from traditional toothbrush to electronic. 

Since saya datang dari electronic toothbrush juga, so bila tukar ORAL B ni tak rasa apa pun. So, big question is, what is the benefit of using electronic toothbrush compare to the traditional one.

Healthline.com ada jawapannya. Saya ekstrak some of the answers from their website. The full version can be found here.

Antara kebaikannya ialah mereka claim guna electronic toothbrush menjadikan gigi lebih bersih sebab berus tu bergerak lebih pantas dari pergerakan tangan yang guna untuk berus secara manual. 

Memang kalau kita tengok pun ada kebenaran. Dah la lebih pantas, pergerakan lebih stabil. Tangan tak lenguh. Kadang-kadang saya sambil pejam mata layan kepala pun boleh berus gigi. Lenguh pegang je.

Harga mahal pula merupakan faktor utama kelemahan electronic toothbrush. Just imagine, alat pun dah mahal. Belum dikira brush head dia. RM 50 dapat dua. Lagi satu pula, permasalahan dari segi bateri dan charging. Guardian menggunakan bateri. Agak senang sebab kalau bateri habis masa tengah gosok, masukkan je bateri baru. Provided that you have a spare battery in hand la. But kalau yang charging ni, problem is kalau berus gigi mati masa tengah gosok, kena charge. Masa charge pula tak boleh guna untuk gosok. Shot nanti.

Kalau travel pula kena bawa charger sekali. Kalau guna bateri, just buy the batteries. Kalau tak guna apa-apa (manual toothbrush) lagi bagus. 

So the bottom line is, each ada pros and cons. For me, travel memang saya bawa berus gigi manual. Dalam setahun bukan kerap sangat pun saya travel, so no harm. Yang penting, keep on brushing your teeth. 

No comments:

Post a Comment