Friday, February 16, 2018

Soccer Punya Hal


Bolasepak merupakan sukan yang saya minati. Bukan sekadar menonton tapi juga bermain. Hebat tu tak la sangat, dapat lah wakil sekolah. Dulu-dulu sukar nak tonton bolasepak Live di TV. Saya masih ingat World Cup pertama yang saya dapat tengok Live di TV adalah World Cup 86 di Mexico. Masa tu kagum betul dengan kehebatan player seperti Maradona, Platini, Careca dan Paolo Rossi. 

Final Argentina vs Germany berlangsung sekitar jam 7 pagi. Saya sampai sekolah pada awal pagi dan sempat tengok sikit game tu di TV kantin sekolah. TV tu dalam kantin, so dapat juga tengok dari celah-celah gril kantin. Tu kisah masa zaman 80-an. 90-an dah mula banyak Live bolasepak di TV terutama bila musim World Cup. 

Tahun 2002 saya mula langgan Astro sendiri dibawah nama saya. Guna duit gaji sendiri bayar monthly fees. Pasang di rumah bujang. Dah tak perlu duduk di restoran Mamak untuk layan bolasepak EPL. Makin lama bermacam-macam game bola ditayangkan di Astro, dari pelbagai liga seperti liga Perancis, Germany, Spain, Italy dan bermacam lagi. Sampai berpinar tengok. Pokok pangkalnya, sediakan sahaja ongkos untuk monthly fee yang semakin lama semakin meningkat. 

Fast forward zaman sekarang. Tahun 2018. Saya lebih layan liga Malaysia. Liga luar negara kadang-kadang sahaja. Bukan kerana tidak suka tetapi masa siarannya menyebabkan saya sukar nak tengok Live. Umur semakin meningkat. Dulu muda-muda boleh la gagah duduk depan TV jam 3 pagi layan bola. Liga Malaysia pula ditayangkan pada waktu perdana, senang sikit nak tonton.

Liga luar, saya tengok highlight sahaja di Youtube. I can view it at my own leisure time. Senang. 

Tahun 2018 juga diperkenalkan live stream untuk hampir setiap perlawanan Malaysian Super League (MSL) sesuai dengan nama penajanya iaitu Unifi. Saya memang guna Unifi 50Mbps. First game MSL dah semangat dah, try stream guna Unifi dan Iflix. Masa tu saya tengah makan nasi arab. First game masa tu petang. Dua-dua saya try view, gambar cantik. HD. Masa saya stream tengah rehat half time. Malas nak tunggu game second half start, saya tutup apps dan concentrate makan nasi arab. Dalam hati, bagus betul kualiti gambar. 

Malam tu, saya pun dengan penuh semangat, buka Unifi Apps di Tablet untuk view perlawanan tumpuan pada malam itu iaitu JDT vs Kedah. Terdiam seketika bila lihat kualiti gambar. Kadang-kadang je HD. Selebihnya macam pixel pecah. Langsung tak sama dengan kualiti siaran langsung Astro.

Saya pun on kan TV saya untuk stream game menggunakan Unifi Set Top Box. 2x5. Pixel macam pecah. Buka Iflix pula, lagi teruk. Loading sahaja. 

Kecewa dan hampa. Kalau macam ni lah kualiti gambar, baik tengok di TV sahaja apa game MSL yang disiarkan. 

Esoknya Iflix minta maaf kerana tidak sangka viewer ramai. Much more than they expected. Sebenarnya Unifi does not deliver 100%. Cuma still boleh view. Just imagine I am using 50Mbps Unifi pun jadi macam ni. Saya connect to my mobile telco which had a speedtest 60mbps download speed (Did it before connecting to Unifi Play TV and Iflix), still had the same experience.

But, the good news is I am experiencing an improve streaming quality after that. Slowly they began to deliver what they promised. Game KL v Selangor saya rasa kualitinya terbaik ketika saya stream guna Unifi TV with my home Wifi. Sharp dan smooth. Macam tengok Astro HD. At that time, game di Kuantan eventhough smooth but the picture's quality is not good. Pecah pecah. Saya try both using wifi dan cable, and iFlix. Still KL v Selangor has the best quality. Maybe infra Unifi dia kawasan Stadium Cheras is superb kot compare to kawasan Stadium Darul Makmur. 

Frankly, I do not know how they transmit those live stream. Is it the same as live transmission ordinary TV or what. But what matter most is the end result. 

I believe that this streaming problem will be slowly solved. Furthermore, they fail to anticipate viewer's amount. Perlu diingat, bukan rakyat negara kita sahaja yang akan stream tetapi yang dari luar negara juga. Infra pun penting. Unifi punya infra bagi saya masih belum strong. Lagipun ia sentiasa terdedah dengan bermacam gangguan. Coverage Unifi sendiri, eventhough dah semakin banyak di luar lembah klang but still masih ada kawasan-kawasan yang tiada coverage.

I believe that the day will come when MSL live streaming will be as smooth as butter and consistent. Right now, eventhough dia HD, but there will be a minute or two yang di turun taraf HDnya, before going back to HD for about 10-15 minutes. I've experienced it not only on my tablet, but also using my flagship Samsung Smartphone and also my HD TV connected with Unifi STB.

Apa-apa pun, the ball has started to roll.

No comments:

Post a Comment