Monday, February 05, 2018

Kasut



Kasut merupakan komponen penting di dalam hidup saya kerana pekerjaan saya memerlukan penggunaan kasut yang agak tinggi. Ketika sedang memberikan kuliah, kasut yang sesuai perlu digunakan supaya kaki tak sakit. Ini kerana saya lebih gemar berdiri dan berjalan sepanjang waktu kelas. Masa awal-awal bekerja, saya tak menitikberatkan kasut sehinggalah ditegur oleh rakan sekerja. Katanya, pekerjaan kita ini memerlukan kasut yang baik dan sesuai, baru kaki tak sakit. 


Sejak diserang sakit tumit atau plantar fasciitis akibat berdiri berlebihan ketika bekerja dan juga bertugas untuk negara, saya dah mula mencari kasut-kasut yang sesuai dan dapat mengurangkan sakit. Lagi-lagi setelah mendapat nasihat doktor yang menyuruh saya mencari kasut berbentuk Arc Support. 


Waktu tu saya cari kasut Camel Active Arc Support. Harga boleh tahan waktu tu, RM 250. Ini harga lebih 10 tahun dulu ye, sekarang harganya dah boleh cecah RM 350 ke atas. Lama saya pakai kasut tu, sehinggalah dia rosak. Rasanya lebih dari 3 tahun kot. Ini kerana kasut itu sahaja yang saya selesa menggunakannya. Tak sakit. Selepas rosaknya kasut tersebut, saya kembali ke kasut-kasut biasa yang tidak mempunyai Arc Support. Apabila drive kereta, turun sahaja terus jalan berjengket sebab tumit sakit. Sampai ada yang ingat saya Gout. 

Agak lama juga mencari-cari kasut yang sesuai sehingga tumit kembali sakit. Lagi-lagi waktu itu aktif bertugas untuk negara sehingga berdiri lebih dari 3 jam. Akhirnya terjumpa Medifeet.


Sebenarnya saya pernah ternampak promosi kasut Medifeet ini di hospital, tapi macam takut pula nak jenguk. Ingatkan kasut untuk orang sakit sahaja. Saya lupa yang saya pun sakit tumit, kategori orang sakit juga. Bila browse internet barulah tau ramai juga guna kasut Medifeet, selesa. So, saya pun ke kedai Medifeet di Worldwide Shah Alam, berhampiran Tesco Bulatan Kayangan. So pada 17 Disember 2016, sepasang Medifeet menjadi milik saya dengan harga Rm 279. Maknanya dah lebih setahun saya gunakan Medifeet and so far so good. Dah takde sakit tumit. Kadang-kadang je but very rare. Itupun sakit sebab saya guna kasut lain untuk berjalan-jalan di KL. Kasut Medifeet yang saya gunakan ni nampak lembut sehingga risau pula nak digunakan untuk outdoor. Baru-baru ni ada tugasan yang memerlukan saya panjat sedikit bukit yang licin, hampir tergelincir. Kadang-kadang kalau jalan atas batu kerikil, terasa batu-batu tersebut di tapak kaki. Memang lembut kasut ni. Masa di kedai Medifeet ada juga kasut yang tapaknya tebal, tapi kena tunggu sebab stok takde. 

So in the end, decided to search for another outdoor shoes yang comfort dan ada arc support. Wife saya peminat Skechers. Sentiasa suruh saya try satu Skechers tapi kewangan masih belum mengizinkan. Semalam baru la dapat sepasang Skechers. Tak sangka pula ada Skechers untuk office attire. Cadangnya nak beli Puma Soft Foam macam kawan sekerja saya. Tapi pusing-pusing tak jumpa yang pattern lain, cuma ada pattern macam dia sahaja.


So in the end, end up with a new pair of discounted Skechers. Harga asal Rm 3xx, dah discount jadilah harga rakyat RM 2xx mampu milik. Yang si kecik pulak merengek nak kasut Skechers juga. Memandangkan isi rumah yang lain dah ada kasut Skechers kecuali dia, saya belikan la juga. Hopefully belanja anak nanti Allah murah rezeki. Suka betul dia, terus pakai kasut tu. Katanya langkah semakin laju dengan Skechers.

Saya sebenarnya tak berapa arif tentang brand Skechers. Maklumlah nubis dalam bidang kasut. Yang saya tahu Bata, Camel Active dan brand-brand sportshoes yang lain. Skechers ni bermula dari tahun 1992. HQ dia California. American brand. Ada kedai di serata dunia. 

Medifeet pula, ikut maklumat di internet, adalah local brand. Bermula dari 2004 dari sebuah syarikat bernama MS Worldwide Sdn Bhd, ia telah melalui beberapa transformasi dari segi pengurusan dan penjenamaan. Dipendekkan cerita, mereka bekerjasama dengan pakar-pakar di New Zealand untuk memperkasakan Medifeet. Maklumat lanjut boleh diperolehi di website mereka di sini. Medifeet juga dipasarkan di luar negara. 

Tak kisah lah whether its local or international, yang penting selesa. My Medifeet shoes memang sangat selesa dan menghilangkan kesakitan tumit saya. This is my testimonial tanpa dibayar oleh Medifeet, bayar pada Medifeet, YES, sebab beli kasut dia.

Skechers masih baru lagi saya guna, so belum ada apa-apa testimonial except dapat diskaun sahaja. Dia tulis di insole dan kotak, Memory Foam, Relaxed Fit, Air Cooled. Semua perkataan yang sedap telinga mendengar. Hopefully selembut Medifeet.

 

No comments:

Post a Comment