Tuesday, February 20, 2018

HP Wireless Printer HP5075 : Pengalaman

HP5075
Baru-baru ini saya membeli dua All In One printer jenama HP. Satu ialah untuk kegunaan saya iaitu HP 5075 sementara satu lagi ialah untuk Ayah saya di kampung iaitu HO 2135. Senang sikit bagi dia, tak perlu nak ke bandar untuk fotostat. Kedua-duanya menggunakan ink 680.




HP 2135 saya beli di Jayacom Alam Sentral dengan harga RM 199. Not bad sebab banyak tempat saya jumpa harga atas RM 200. HP 5075 pula saya beli di Harvey Norman. Harga Rm 419, normal price RM 459. Pun not bad. Cuma jenuh nak angkat ke kereta.

Kedua-dua nya mempunyai fungsi yang sama iaitu scan, copy dan print. Cuma kelebihan 5075 ialah dia auto duplex. Bermaksud, print depan belakang. Dan lagi satu kelebihan printer ini ialah ianya wireless. Ketika menulis entri ini, hampir seminggu dah saya gunakan. Setupnya senang, cuma kalau orang yang betul-betul tak tau apa-apa pasal network, agak sukar. But don't worry, Google ada. Saya sendiri gunakan Google dan Youtube kalau sangkut. 

So far, saya dah print wireless guna laptop Windows 10 dan juga guna device-device Android. Saya juga dah try wireless scan dan terus email ke ofis. Malangnya, untuk scan terpaksa juga ke printer untuk meletakkan kertas. Kalau kertas tu boleh jalan sendiri masuk printer memang saya kasi 100% terbaik. 

Ketika entri ini ditulis, saya baru setup di MBA saya. Mula-mula setup, printer not found. Di Android saya print guna HP Smart. Di Windows 10 pula boleh terus print di Microsoft Word.

Solusinya, saya restart printer. Baru la jumpa. Untuk pengetahuan semua, once kita on kan wifi router kita, printer HP 5075 akan auto detect dan join. Kita perlu masukkan password wifi sekali sahaja. Jika kita ada ubah password wifi, printer akan minta password yang baru. Boleh key in guna touchscreen dihadapan printer tersebut. 

Setakat ni hati puas guna. Tak payah pening kabel berserabut. Boleh print dari mana-mana lokasi di rumah. Asalkan kita join network yang sama. Cuma kekurangan dia, kena on kan wifi. Kalau tak on wifi, terpaksa la print guna cable. Sebab tu saya tak buang cable dia. 

Saya belum pernah cuba off kan connection internet tapi biarkan wifi on. Saya assume tanpa sambungan internet pun printer masih beroperasi as long as wifi on. 




No comments:

Post a Comment