Tuesday, March 11, 2014

Tarif Insurans Kenderaan Terkini

Bagi kebanyakan pemilik kenderaan, mengeluarkan duit untuk menghidupkan road tax mungkin tiada masalah tetapi mengeluarkan duit untuk membeli polisi insurans kenderaan mungkin mengakibatkan kepala mereka pening kerana tarif insurans kebiasaannya lebih mahal dari harga cukai jalan.

Bagi mereka yang tiada NCD (No Claim Discount, saya kerap juga mendengar orang menyebutnya sebagai NCB tanpa mengetahui apa makna B itu), perlu lah membayar harga penuh premium insurans.

Saya mengambil langkah mudah, tidak mahu terbeban dengan mengeluarkan sejumlah wang untuk membayar premium insurans, iaitu renew di Maybank menggunakan fasiliti 0% interest dan dibayar selama 12 bulan. Apabila renew di Maybank, Etiqa lah sesatunya pilihan. So far saya pernah claim windscreen hadapan pecah dimana saya ke kedai luar panel terlebih dahulu untuk ganti windscreen dan kemudian claim kembali di Etiqa. Memang saya jangkakan segalanya akan lambat atau dilambatkan dan terbukti sehingga sebulan lebih dari tarikh claim, masih tiada khabar berita.

Saya ambil langkah pertama iaitu menelefon customer service Etiqa. Rupa-rupanya duit saya telah selamat di bank-in di dalam akaun kira-kira 14 hari selepas tarikh submit borang claim. Cepat.

Kuda rempit saya pula menggunakan Takaful Ikhlas dan saya bercadang untuk renew Etiqa pada next year.

Tahun ini, premium insurans akan dinaikkan dan dibawah merupakan Infografik berkenaan kadar tarif terkini. Saya hanya paste, saya juga kurang faham bagaimana cara pengiraan. All that I understand is tarif dia dah naik. Semua naik. Hujan pun akhir-akhir ini tidak turun.
Sumber dari laman sesawang Harian Metro


No comments:

Post a Comment