Thursday, January 02, 2014

Repairing my asus eeepc

My first entry for the year 2014. Saya sedang repair asus eeepc 1001p saya yang dibeli pada bulan ogos 2010. Sudah hampir berbulan lamanya netbook ini tidak digunakan kerana windows xp corrupt. Always having blue screen or system hang and needed to turn off the power button.

Saya kurang pasti samada ia masalah hardisk atau masalah windows namun cubaan saya untuk install windows xp gagal kerana masalah utama ialah kesukaran mencari windows xp home di mana-mana, baik di internet atau di kedai, tak lupa juga di kalangan rakan-rakan. Yang dijumpai hanyalah windows xp professional.

Setelah sekian lama mencari akhirnya saya menjumpai installation cd windows xp home. Bagaimanapun setelah mencuba kedua-dua cd terbabit, proses installation masih terbantut setengah jalan. Tidak diketahui samada cd yang rosak atau hardisk yang rosak.

Hari ini suddenly out of nowhere tergerak nak check file simpanan cd lama dan terjumpa dvd recovery disk windows xp for asus eeepc. Maka dengan 1000 harapan, saya mencuba sekali lagi untuk format dan install os di netbook. Dan sekarang proses installation masih berjalan

No comments:

Post a Comment