Saturday, July 27, 2013

Kelahiran Anak Sulung Saya


Ini adalah entri di blog lama saya. Tarikh entri ialah pada 11 Mei 2009. Anak sulung saya kini berusia empat tahun. Gambar atas tu gambar dia. Dah pandai tanya saya, 'Daddy..kita tak pegi ke?' Maknanya dia ajak saya keluar la tu. Bila saya tanya balik 'Kakak nak pegi mana?' Dia jawab pulak, ' Pegi Giant ke, Jaya Grocer ke'. Terkesima sekejap saya. Hehehe...

Dibawah ini adalah entri pada 11 Mei 2009. How historical the event was to us.



Salam semua, saya menghantar isteri ke hospital (lebih kurang jam 11.45 malam 9 mei 2009). Sepanjang perjalanan kami ke hospital, ditemukan dengan dua insiden, pertamanya ialah insiden hampir berlakunya pelanggaran dua buah kereta di lampu isyarat menyebabkan isteri menjerit terkejut, dan keduanya insiden sekumpulan pemuda India membelasah seorang lelaki di hadapan sekolah.
Isteri skrg dimasukkan ke dalam hospital namun mempunyai masalah untuk melahirkan anak walaupun air ketubannya dah pecah.

11 Mei 2009, jam 10.23 pagi, saya kini berada di rumah untuk mencuci uri setelah mengambilnya jam 9 pagi tadi di hospital tadi. Semalam merupakan hari yang amat mencabar bagi saya. Setelah menghantar isteri saya pada jam 11.45 malam 9 mei 2009, saya menunggu hingga jam 1.30 pagi sebelum isteri saya keluar menemui saya. Rupa-rupanya memang sahih lah air ketubannya pecah sedikit. Dia akan ditahan terus di dewan bersalin. Sempat kami berbual bersama-sama seolah esok kami tak akan berjumpa lagi.

Jam 2 saya menghantarnya ke pintu masuk dewan bersalin dan kemudian terus balik ke rumah kerana nurse di situ mengatakan bahawa esok baru isteri saya akan bersalin. Jam 3 pagi baru saya tidur. Saya terjaga jam 6.30 pagi dan terlihat 2 SMS . Rupanya isteri saya telah sakit ingin bersalin kira kira jam 3.20 pagi 10 Mei 2009. Dan sakit itu berterusan. Bermula jam 6.30 pagi, saya tidak boleh tidur hinggalah saya ke hospital jam 12 tengahari. Jam 8 pagi, SMS diterima isteri bahawa dia akan di induce. Di hospital ini, suami tidak dibenarkan melihat isteri di dewan bersalin. Jam 1.30 tengahari saya bertanya pada nurse di kaunter keadaan isteri saya. Jawapan yang diterima ialah diinduce pada jam 8 pagi dan sekarang bukaan 5 cm. Saya ke surau bersembahyang Zohor, dan membaca Yassin 3 kali kerana menurut nurse kemungkinan isteri akan bersalin jam 2.45 petang.

Jam 2.30 saya ke dewan bersalin dan menunggu namun nama saya masih belum dipanggil. Jam 4.30 ptg, saya bertanya nurse di kaunter, dan nurse memberitahu saya bukaan masih 5 cm. Mak dan ayah mertua saya sampai dari Perak.

Jam 6.00 petang, ayah dan mak saya dari Johor pula sampai. Sebelum saya ke surau untuk solat Asar, saya bertanya lagi pada nurse keadaan isteri saya, ketika itu jam 6.30 petang, bukaan baru 6 cm.

Lebih kurang jam 7.15 ptg, saya mengajak keluarga dan keluarga mentua pulang dahulu ke rumah kerana menurut nurse mungkin ada 4 jam lagi sebelum bersalin, bagaimanapun ketika kami sampai ke kereta kami, handphone saya berdering, panggilan dari hospital menyuruh saya segera ke Dewan Bersalin. Saya diberitahu bahawa kemungkinan doktor akan melakukan pembedahan dan mereka membawa saya masuk ke dalam bilik bersalin untuk berjumpa isteri. Ketika inilah saya sayu melihat isteri menahan sakit yang amat sangat. Pelbagai ayat Quran dibaca oleh saya dan dihembus ke isteri saya. Isteri saya sendiri tidak henti henti menyebut nama Allah dan juga Doa Nabi Yunus. Hampir sejam saya bersamanya dan saya turut menemui doktor. Doktor mengatakan bahawa beliau masih memikirkan samada mahu melakukan pembedahan atau tidak kerana bukaan sudah 6 cm. Doktor menerangkan implikasi pembedahan kepada saya, namun saya memintanya mempercepatkan pembedahan kerana isteri hampir kehilangan tenaga setelah hampir sehari suntuk menggunakan tenaga. Doktor memberitahu bahawa beliau akan memberi isteri saya masa 2 jam lagi. Jika tiada perkembangan, maka pembedahan akan dilakukan. Saya diminta terus menunggu di dewan bersalin, badan dan mental dah teramat letih. Hampir sejam saya bersama isteri saya di bilik bersalin, terdengar pelbagai jenis raungan dan jeritan dari wanita - wanita lain yg juga sedang menahan sakit di bilik bersalin yang lain.

Jam 9 mlm, saya dipanggil lagi masuk ke bilik bersalin. Mertua dan ibubapa saya setia menemani saya walaupun mereka juga letih. Memang tepat telahan saya, akhirnya Doktor bersetuju untuk melakukan pembedahan dan saya diminta berjumpa untuk kali terakhir sebelum masuk dibedah. Isteri tersenyum melihat saya dan saya juga tersenyum. Saya membisikkan kepadanya 'Insya allah semua akan selamat, dengan izin Allah, let modern medical science do it's job'.

Jam 10 mlm, saya dipanggil nurse ke kaunter. Saya diminta ke NICU (ICU untuk baby) segera kerana baby saya berada di situ. Langkah mula longlai, dalam hati saya, tak habis habis saya diuji Allah, selepas melihat kesengsaraan isteri, selepas melihat isteri akan dibedah, kini baby pula dimasukkan ICU, Hati saya pelik kerana selama ini jantung baby amat sihat.

Sampai di NICU, saya diberitahu rupa-rupanya selepas dibawa keluar dari perut isteri, terdapat sekali najis, bermakna baby telah pun berak dalam perut. Ditakuti baby saya termakan najis sendiri. Di dalam NIC, saya melihat baby saya buat kali pertama, memang terkedu saya, very normal baby dengan berat 3.12 kg, saya qamat dan azan di telinganya, dan dia membuka matanya melihat ke arah saya seolah tersenyum, dan sesekali terdengar suaranya, tak habis habis dia menghisap ibu jari kanannya. Saya terpegun, betapa besarnya kuasa Allah.

Saya diberitahu oleh doktor bahawa tujuan utama baby saya ditahan di NICU ialah kerana mereka ingin membuat monitoring kerana ditakuti baby tertelan najis dalam kuantiti yang banyak. Saya melihat disekeliling NICU dan mendapati hanya baby saya sahaja yang kelihatan normal. Baby baby lain semua ada yang terlalu kecil, ada juga yang dilengkapi pelbagai jenis wayar di badan.

Saya kembali semula ke Dewan Bersalin kerana isteri saya masih belum keluar dari bilik bedah (OT). Kedua parents saya dan in law saya pulang ke rumah saya sementara saya terus menunggu di Dewan Bersalin. Jam 11 saya dipanggil ke kaunter dan diberitahu untuk terus ke wad kerana isteri saya telah pun keluar dari OT. Apabila sampai di wad, isteri saya tersenyum lebar, itulah senyumannya yang paling lebar pernah saya lihat, yg pertama dulu masa saya pasang aircond dalam bilik kami.

Kami berbual panjang sambil ketawa seolah-olah kami dah setahun tak jumpa. Bila saya kata bahawa baby di NICU, katanya dia tau dan dia dah pegang pun baby tu. Jam 12.30 pagi 11 Mei 2009 saya pulang ke rumah. Sampai sahaja di depan pintu rumah, panggilan telefon diterima dari pihak NICU memberitahu bahawa baby akan diberi pada ibu pada esok pagi, setelah proses monitoring selesai.

Pagi tadi jam 9, 11 Mei, saya ke hospital kembali untuk mengambil uri di tepi katil isteri, baby masih belum ada disebelahnya. Harapan saya pada waktu melawat tengahari ini, baby kami telah ditempatkan disebelah ibunya.

Untuk isteri saya... Selamat Hari Ibu.

p/s :-  Ayat yang saya Bold kan tu merupakan antara saat dan detik paling indah. Saya masih merasai saat itu. Di hospital yang sama pada tahun 2012, saat kedua ialah apabila melihatkan bayi yang diceritakan di atas bertemu kembali ibunya setelah si ibu duduk wad beberapa hari kerana melahirkan si Adik Tibas.

No comments:

Post a Comment