Friday, June 07, 2013

Tiada Elektrik Lagi

image credit to http://www.alternative-energy-geek.com

Rentetan dari kejadian ketiadaan elektrik di rumah saya seperti yang diceritakan di sini, keadaan selepas-selepas itu adalah tenang dan kehidupan adalah cerah dengan bekalan elektrik. Namun semalam sekitar jam 3 petang, without any warning elektrik terputus kembali. Sebenarnya kekerapan ketiadaan elektrik di kawasan perumahan saya adalah agak kerap seolah-olah kami seperti berada di satu kawasan hulu yang menggunakan generator.


Sekurang-kurangnya 3 bulan sekali mesti berlaku satu kejadian bekalan elektrik yang terputus. Apabila elektrik terputus dan kasihan melihatkan adik Tibas berpeluh sementara Kakak pula resah, kereta dihidupkan dan off all of us to a refreshment Froyo at Tutti Frutti. This time, no Durian flavour at this branch so I took the Chipsmore and Chocolate flavour. At first, kami mencari ABC tetapi kami tidak tahu restoran mana yang ada dan kerana malas nak drive kehulu kehilir semata-mata ABC, jalan mudah dicapai, Tutti Frutti hear we are.

Jam 4.30 petang kami pulang ke rumah and our electricity is back.

Malam, kami ke Putrajaya dan nawaitu utama untuk membawa Kakak dan Adik Tibas tengok lampu-lampu di Putrajaya dan nawaitu kedua ialah untuk membawa Mummy jumpa wife Zakee Cina yang telah bermurah hati memberi sepasang kain dari Vietnam. On the way, terima Whatsapp from my co supervisor saying that I can't be the forum moderator, takut bias katanya. So terpaksa cari moderator pengganti. Dalam masa yang sama juga budak-budak Sierra Papa sms mengenai penugasan Puskom. Dalam keadaan kelam kabut, sampai juga kami di hadapan masjid Putra. Depan ada dataran and seems the perfect location for Kakak and Adik Tibas untuk tengok lampu dan Fountain. Di situ ada beberapa penjual mainan dan peratusan saya di 'pau' oleh Kakak adalah tinggi sehinggalah hujan menyelamatkan saya. The rain seems to spoil Kakak's day but save my pocket. Kami berlari ke dalam kereta berlindung dari hujan sambil menunggu ketibaan Zakee Cina.

The next thing we do was having dinner with Zakee and wife di Restoran Bonda at Pusat Komersil Diplomatik. Saya sekeluarga teruja kerana ini kali pertama kami sampai di situ. To be honest, kawasan tu ada iras-iras oversea dengan jalannya yang kecil dan kedai-kedai di kiri kanan. Reminds me of somewhere abroad, Leicester perhaps. Lupa nak ambil gambar disitu kerana hujan.

Jam 2300 hrs kami balik ke rumah dan Adik Tibas dan Kakak tertidur dalam kereta all the way back home, sehingga diangkat ke tilam pun masing-masing masih nyenyak. Kakak tidur dengan baju tidurnya yang penuh dengan aiskrim. Hopefully takde semut yang naik atas tilam.

Adios.

No comments:

Post a Comment