Tuesday, November 01, 2022

Gunting Rambut

 


Antara tugas rasmi saya sebagai seorang bapa ialah membawa anak bongsu saya (gambar diatas) untuk gunting rambut. Kedai rambut kegemaran dia adalah kedai rambut yang menawarkan servis mencuci rambut. Setakat ini cuma sekali sahaja dia pernah dibawa ke kedai mamak. Lepas tu dia dah tak mahu lagi gunting di kedai mamak dengan alasan tukang gunting di kedai mamak kasar sehingga kepala dia sakit. Sebenarnya dia tak suka pisau cukur yang digunakan di kedai mamak tu.

Sebelum ni saya bawa ke salun tapi sejak wujudnya pelbagai kedai barbershop, dia lebih suka ke barbershop. Cuma nak cari barbershop yang ada servis cuci rambut agak susah, itu yang kadangkala tetap kembali ke salun. Ada satu barbershop yang diusahakan oleh barber dari Asia Barat berhampiran rumah saya. Rupanya anak saya suka ke sini. 

So baru-baru ini saya bawa lagi dia kesana. Tapi tukang guntingnya kali ini semua dari Asia Tengah. But the service is still tip top. Dan mereka guna mesin cukur dan bagi anak saya, ianya tak sesakit guna pisau cukur biasa.

Saya pernah ke Joe's Barbershop dan mesin cukur yang digunakan sangat sesuai untuk budak-budak, lembut rasanya. Ajak anak saya ke Joe's tapi dia refuse. In the end dengan saya sekali gunting rambut di barbershop bersekali dengan anak saya. Cuma kurang minat disini sebab tukang gunting bukan warga, di Joe's area saya, tukang guntingnya warga kita. Senang nak bersembang. Ini kalau dapat yang bukan warga, english mereka pun limited. 

No comments:

Post a Comment