Monday, April 25, 2022

Domain Renewed for the...

 



Bulan depan, genap 10 tahun domain nizamyunus.com ini bertapak di alam maya. Saya juga baru selesai renew domain ini secara online. Bayaran dibuat kepada sebuah syarikat terkenal di luar negara menggunakan kad. Saya sendiri tak sangka domain ini mampu bertahan selama 10 tahun. 

Saya menggunakan platform domain ini untuk menulis pelbagai perkara, tidak sahaja terhad pada akademik tetapi juga banyak perkara yang santai dan juga agak berat. Adakalanya apabila saya dapat ilmu baru, saya akan share kan di sini, bukan sahaja untuk para pembaca blog ini tetapi juga untuk diri saya sendiri. Sekarang jika saya perlu refresh sesuatu perkara, contohnya bila saya beli sesuatu produk atau apa model series produk yang saya gunakan, saya hanya akan type di Google nizamyunus dan diikuti oleh item tersebut, contohnya nizamyunus kereta. So akan keluarkan entri blog ini yang memaparkan kisah saya membeli atau gunakan kereta saya . 

Walapun adakalanya website ini agak bersawang tanpa entri baru, saya akan gagahkan juga untuk menulis sekurang-kurangnya sebulan sekali. Lately ini agak bersawang kerana tiada isu yang ingin saya ketengahkan disini. Kalau ada pun idea, ianya akan mati apabila saya sampai di rumah. Lupa itu tanda ada banyak perkara lain yang perlu saya fikirkan. 

Entri ini ditulis selepas selesai saya menjalankan kelas dengan pelajar-pelajar saya secara online menggunakan Google Meet. Dalam keadaan ting tong kerana iftar diluar di lokasi yang jarak perjalanan beratus kilometer, saya sampai di rumah hampir pukul 12 tengah malam. Selepas selesai memunggah keluar 'jajan' dari lokasi iftar yang berupa aneka jenis buah serta hasil laut seperti siakap dan sotong, saya benar-benar tidur jam 1 pagi. Pukul 5 pagi dah bangun sahur dan kemudian ke fakulti for the 0800hrs morning class.

So dalam keadaan kepala agak tingtong, saya renew domain saya ini. Apa yang ketara sekarang ini ialah kos domain. Actually harga for the domain price in USD tak berubah banyak pun. Kalau berubah cuma sen sen sahaja. But currency exchange yang berubah. Sebelum-sebelum ini kos cuma ini RM sekitar 50 sahaja. Now after 10 years, it's up to RM6x. Itu semua juga mempengaruhi nawaitu saya untuk subscribe Google Drive or Youtube premium apabila memikirkan tukaran matawang yang sentiasa tak menyebelahi Malaysia. 


No comments:

Post a Comment