Tuesday, June 15, 2021

HP 2336 dan Macbook Air 2020

 


Banyak sikit dugaan di musim PKP ini sejak dari hari pertama PKP 7 Jun hingga sekarang. Dengan sinki dapur sumbatnya, power surge dari TNB sehinggalah proses membeli/ganti barang-barang yang perlu pakai segera sementara tunggu gantirugi dari TNB. Beli barang online ni kena sabar. Tak boleh dapat instant. 

Pembelian pertama saya adalah Printer HP 2336 yang saya rasa range printer termurah di pasaran. Harga di website HP atas sikit RM 200 tapi di online official store dah habis stok. Yang ada seller-seller lain dan harga dah up ke RM 300 (paling murah saya dapat termasuk shipping). Barang kedua yang saya terpaksa beli segera ialah microwave Samsung 23L Solo. Solo maknanya dia ada function microwave sahaja. Yang dah meletup akibat power surge sebelum ini ialah Samsung 32L microwave campur grill campur convection. Yang ketiga ialah modem AX10 TP Link. Yang lama juga AX10 Archer TP Link. Baru pakai 2 bulan dah kong akibat power surge. Saya beli model yang sama tapi dengan harga yang lebih murah dari pembelian pertama. Beli di Ookas. 

Printer dan Microwave dah sampai. Yang belum sampai modem. Slow sikit ninja van kali ni. Cuti Umum dia tak bergerak. Microwave yang dibeli di website Samsung sampai dulu. Beli Khamis, Sabtu dah sampai. Samsung guna City Link. Petang tu pula, DHL call kata dah depan pintu pagar rumah nak hantar Printer. Yang ni order Rabu malam. 

Ok back to the main story, masa beli printer HP 2336 saya tak pula Google compatibility dan kesukaran dengan Macbook Air 2020 (MBA2020) saya. Masa guna HP lama iaitu 5075, steady je sambung dengan MBA 2020. Plug and Play. 

Even dengan MBA 2013 pun boleh print tanpa sebarang permasalahan. Apatah lagi kalau disambung dengan Windows based punya laptop. Tiada langsung masalah. Ini membuat saya leka, tidak membuat research dahulu sebelum membeli. Mungkin sebab nak cepat kerana ada perkara yang perlu saya cetak.

Bila dah sampai printer ni, hati excited. Relek-relek dulu, tak terus setup. Ingat malam nanti baru nak setup dan print. Malam tu saya sambung ke MBA 2020 dan seperti biasa, prosedur add printer di system preference saya laksanakan dengan hati yang senang. Sebelum tu dah pasang katrij siap-siap. Sambung cable. Dalam hati, apa je pun yang akan berlaku, dah banyak kali beli printer. Sedangkan HP 5075 yang besar dan lebih canggih tu pun senang je pasang, inikan entry level HP 2336 ni. 

So, saya try print 1 document word, lampu printer berkelip-kelip tapi takde kertas yang keluar. Saya ingat kena reset dulu, so saya restart MBA dan printer. Macam tu juga. So bermulalah Googling saya mengenai permasalahan ini. Dalam hati mula bengkek sebab kita nak cepat, tapi lambat yang dapat.

Macam-macam kisah dalam google. Ada yang kata printer ni support usb2.0 sahaja dan MBA 2020 cuma ada USB 3.1 tapi setahu saya USB ni backward compatible. 

Ada yang kata HP 2336 memang tak boleh bekerja dengan USB 3.1. Ada pulak yang kata MBA 2020 yang tak boleh bekerja dengan USB 2.0. Tapi pelik, device saya yang guna USB 2.0 elok je bekerjasama dengan MBA 2020 saya. Ada yang kata salah adapter, tapi adapter USB to USB C saya keluarkan Ugreen, steady juga digunakan dengan device lain. 

In the end, I found out this workaround. Saya install HP Printer drivers for MacOS yang saya perolehi dari link ini . Nama file dia adalah HP Printer Drivers v 5.1 for MacOS. Ia adalah link dari website Apple. Selepas saya install driver tersebut, saya kembali ke bahagian printer and scanner di system preference. Saya ambil HP Deskjet Ink Advantage 2540 sebagai driver dia. 

Selepas itu, dah boleh print. Cuma scanner saya tak try lagi. Dari pembacaan di forum-forum di internet, scanner masih tidak boleh digunakan. Saya tak kisah sangat sebab saya dah beli apps scanner di handphone saya. I will use my phone for scanning purposes. Di library pun boleh scan guna handphone. Copier berfungsi seperti biasa, tak payah nak pergi fotostat. 

So I hope kalau ada any major MacOS update, my HP driver masih boleh digunakan lagi. Next time kalau nak beli printer, need to bring my MBA 2020 and test it terus di kedai. Dengan syarat, dah bukan PKP and kedai dah boleh buka macam biasa. 

Kenapa saya tidak cari di website HP untuk driver for my MBA 2020? Well, nothing much there. Dia suruh install guna HP Smart and I found out that it is not smart enough to connect my printer with my MBA 2020. 

So for now, it works on my MBA 2020. I haven't try it on my MBA 2013 and Fujitsu. 

2 comments:

  1. Hi, printer tu finally work out tak dgn MBA2020? And what macOs are you right now? is it macOs monterey?

    ReplyDelete
    Replies
    1. yes. it can print but it won't perform any other function such as cleaning printer head and also scanning. Tapi copier function ok. I am on Monterey.

      Delete