Wednesday, June 09, 2021

TP Link Wifi 6 Archer AX10

 



Modem saya telah selamat sampai di rumah semalam. Order di Shopee pada 3 Jun dari Ookas dan seller ship the parcel pada 4 Jun. Mengambil kira cuti umum pada 7 Jun, pihak Ninja Van akhirnya deliver pada 8 Jun.

Sebelum ini saya menggunakan modem gantian saya which is from TP Link juga. Modem gantian yang saya gunakan ialah TL WR841HP. Boleh jadi range extender. Detailnya boleh dilihat di link ini. 

Modem 841HP ni saya dapati tidak mampu untuk mencapai speed lebih dari 100 Mbps. Paling laju speed test yang dibuat menggunakan wireless MBA saya di lokasi berhadapan dengan modem ialah 78 Mbps. Modem ni pun dah discontinue. Ia merupakan modem yang hanya mempunyai mode wifi 2.4 Ghz menggunakan standard Wifi 4. Walaupun dalam spesifikasi yang dikeluarkan oleh TP Link, ia mampu mencapai 300 Mbps namun saya tak pernah lagi dapat capai speed tersebut.

Apabila speed Unifi saya diupgrade oleh TM, saya diberi satu modem yang mempunyai dual band iaitu 2.4 Ghz dan 5 Ghz. Modem ini dari TP Link iaitu Archer A7 AC1750. Cuma saya lihat modem ini agak cepat panas dan agak slow untuk reboot. Dari segi speed, not bad. Boleh capai 300++ Mbps menggunakan 5ghz. Dan ia bukanlah dalam kategori Wifi 6. 

Wifi 6 ni secara mudahnya ialah, ia membolehkan wifi hantar data pada semua device yang connect dengan router wifi 6 ini secara konsisten. Banyak device yang connect pada router, speed tak akan drop. Lebih kurang macam tu lah kelebihan Wifi 6 ini. Dan di rumah saya, ada banyak device yang connect pada router saya. Ada handphone saya, laptop saya, laptop anak-anak saya, tablet anak saya, handphone isteri dan anak-anak saya, Android TV saya dan juga PS saya.

Dan perlu diingat, zaman PKP ni mereka amat jarang keluar. They also utilize their devices much more than usual. Anak bongsu saya sambil main Star Wars online di PS4, sambil tu lah dia on youtube di Tablet. Kadang-kadang kakak dia on netflix di Android TV sambil buka Youtube di smartphone. Mak diorang pulak layan K Drama di Netflix. Dan sekarang ada pula Disney Hotstar. 

Saya pula sering berada dalam SOHO saya, online meeting atau online discussions. So memang akan ada beberapa device yang connect serentak pada router ini. Jadi Wifi 6 memang diperlukan. Beberapa hari sebelum ini ketika saya guna modem gantian yang tiada Wifi 6, memang terasa drop dalam connection apabila semua berjalan serentak.

In order to fully use this Wifi 6 and 5Ghz, kita perlu ada device yang compatible dengannya. Boleh google untuk lihat what are the devices yang compatible. 

My mobile and MBA can support both 5ghz and Wifi 6 while most of the other devices can connect to 5ghz. My Panasonic Android TV could only connect to 2.4Ghz, but Astro Ultra Box can support 5Ghz. My PS can also support 5Ghz.

Once dah dapat TP Link AX10, terus saya setup. Smooth sahaja proses setupnya sebab ini kali kedua saya setup modem yang sama dalam masa 2 bulan. Kali ini masa setup saya pilih profil Malaysia-Unifi siap-siap. Sebelum ni saya lupa nak pilih, jenuh la setup tapi tak dapat, siap call Unifi Customer Service tanya adakah password Unifi saya dah diubah. Rupanya salah setup di router TP Link, tak pilih profi Unifi. Thanks to Ookas, saya beli modem ini murah RM 70 dari di kedai. 




Malam tadi saya setup my AX10, and terus speedtest using my MBA, located betul-betul depan router. Sebelum tu saya configure my SSiD to use separate setting for both 2.4Ghz and 5Ghz. Each of them ada different SSiD and password. Kalau router standard Unifi dia auto SSiD untuk yang 5ghz, contoh kalau SSid kita letak nizam for 2.4Ghz, untuk 5Ghz dia auto jadi nizam_5g, tapi di AX10 saya boleh set SSiD 2.4Ghz as nizam and SSiD 5ghz as nizamthegreat tanpa tulisan _5g dibelakangnya. Password pun berbeza. 

The result of the speedtest is a whooping 501 Mbps for download. Terkejut sebenarnya sebab tak pernah sampai 500 Mbps sebelum ini. Ping ialah 6ms dan upload lebih sikit dari 100 Mbps. Ini speedtest guna wireless. Saya tak pasti samada kebetulan ketika itu connection memang laju ataupun modem ni tau ianya pertama kali digunakan, so dia nak bagi good impression pada saya. Mungkin juga sebab saya dah update my MBA 2020 kepada the latest update software sebelum ini dan my new AX10 pun dah diupdate firmware ketika saya sedang setup. 

Apa-apa pun memang terasa kelajuannya. Hopefully tak berlaku lagi permasalahan luaran yang mengakibatkan AX10 ni rosak. FYI, ada berlaku power surge by TNB di rumah saya sehingga merosakkan router saya.

Doakan yang terbaik. 




No comments:

Post a Comment