Saturday, March 27, 2021

Masalah TP-LINK dan UNIFI

 

Sebelum saya terlupa, biarlah saya simpan sini. Wifi Modem saya dipanah petir semalam bersama-sama TV dan juga CCTV Decoder saya. Nasib untuk CCTV cuma plug je problem. Decoder Astro nampak masih berlampu lagi.

So, saya terpaksa keluarkan modem backup TP Link saya yang ada 1 band sahaja iaitu 2.4ghz. So pada mulanya, just plug and play sahaja. Maknanya cabut cable dari modem wifi Unifi original yang dah kong kena petir, dan plug in ke modem backup TP Link single band saya. Everything went smoothly sampailah saya tertekan satu button di atas modem tersebut menyebabkan connection hilang. Butto tu sebenarnya menukarkan modem tersebut kepada repeater.

So saya terpaksa factory reset dan setup kembali modem lama tersebut. Masukkan username, password unifi, set ppoe, masukkan kembali nama SSID, password wifi bla bla and then tunggu dia reboot. Tapi dia tak reboot. So bila check connection, yilek. Bila check status connection, asyik connecting. Berbelas kali lah saya masukkan username dan password, masih sama connecting. Nak save pun tak boleh. In the end contact Unifi Customer Care thru chat. Pihak Unifi confirmkan username saya dan password masih sama.

Search punya search, rupanya saya kena buat apa tau tak? Saya kena...

ACTIVATEKAN IPTV Option di ADVANCE OPTION di modem wifi TP LINK saya dan PILIH UNIFI MALAYSIA. Lepas saya activekan, terus modem saya reboot sendiri dan connected.

Saya lupa yang modem ni modem lama zaman Unifi 50 MBPS. Dan masa tu memang saya ada connect dengan IPTV. Sekarang semua guna apps je tu yang dah tak peduli pasal IPTV ni. So bottom line is, kalau still tak leh connect, cuba try tick option IPTV connection tu dan pilih Unifi Malaysia.  

Berpeluh beb tengah malam buat benda alah ni.  

No comments:

Post a Comment