Friday, March 19, 2021

Headphone dan Earbuds - SONY WH1000-XM4, REALME AIR NEO, SONIC GEAR.

 


Antara cabaran bekerja dari rumah ialah apabila terlibat dalam sesi online discussions, sama ada meeting atau kelas. Bukan sahaja persekitaran perlu kondusif, tetapi juga kestabilan internet. Hardware juga memainkan peranan. Ada beza jika kita guna laptop, handphone atau tablet untuk terlibat dalam online discussion ini. 

Saya lebih selesa guna laptop kerana jika ada perkara-perkara yang perlu saya tunjuk, semuanya ada dalam laptop. Senang saya nak share pada participant yang lain. Untuk saya yang bekerja dari ofis dan kadangkala rumah, ada masa saya terlibat dengan online sessions lagi-lagi jika participants tidak dapat datang ke ofis. 

Some of my colleagues pentingkan camera yang cantik dan berkualiti. Ada guna camera handphone mereka menggantikan camera laptop. Saya tak nafikan bahawa camera built in yang ada pada laptop MBA 2020 yang saya pakai ini boleh dikatakan cikai sahaja berbanding jenama gah Apple pada laptop ini. Kadangkala jika lighting tak cukup, penuh 'noise' dalam video. So kalau nak nampak visual yang sharp, seeloknya gunakan external camera yang lain. 

But my priority sebenarnya lebih pada sound yang dihantar dan diterima. So far my MBA berfungsi dengan baik. Saya gunakan built in speaker dan mic. Cuma ada sekali tu saya online dari rumah dan kebetulan di dapur ada aktiviti menggoreng, so participants yang tengah online kata mereka boleh dengar bunyi menggoreng, cuma bau je tak masuk.

Another thing is I need to be near my laptop kalau nak suara saya jelas. Kalau saya beredar jauh, for sure suara akan jadi jauh. Kena kuatkan suara saya. So, saya terfikir nak cari bluetooth headphone. Besides using it for my online meets, saya ingat nak gunakan juga headphone tersebut for my Sony High Res Audio Player. Saya ambil konsep satu item boleh cover 2-3 kegunaan. I went to my nearest Sony Center and saw this one Bluetooth headphone, harga agak keras. Sekitar RM6xx. My budget maksimum pun is RM5xx. So I went back home, nak study sikit pasal headphones. 

Bila buka internet, most websites recommend the SONY WH1000-XM4 Noise cancelling. Katanya bila dah pakai headphone ni dah tak dengar bunyi sekeliling. Ragu-ragu juga sebab harga more than my budget. Kalau tengok di center yang saya pergi tadi, RM 1599. Saya nak pegang demo unit dia pun ketar. So kaji lagi, dapat satu hardcase. Menarik juga ni, beli mahal-mahal ada beg free nak protect headphone. So saya ke Harvey Norman website and saw they are selling it much cheaper than Sony Center. Still RM1xxx juga. 

When I arrive at Harvey Norman, terus beli that headphone. Balik rumah baru try, memang betul power dia punya noise cancelling. Tak dengar apa dah kat luar. Tapi kita boleh adjust ambient sound (bunyi luar) masuk, ada mode-mode dia. Kita boleh pilih samada nak fully sekat bunyi luar dari masuk ataupun benarkan bunyi luar masuk. This feature memang I Like. Dari segi sound quality, which I tested with my Sony High Res Audio, bila guna bluetooth, bunyi sedap tapi tak berapa kuat. Kalau nak kuat, guna wired connection. Headphone ni boleh wireless or wired. Cable diberikan sekali. 

I also tested with my mobile devices, nak tengok whether lag atau tak guna bluetooth bila tengok youtube. No lag. Same as my buds. Oh I forgot, I also bought two earbuds for me and my wife. Actually this is my first time using buds. Before this nak beli Air pods, harganya mahal. Samsung Buds pun harga mahal. Rasa macam tak berbaloi just for a tiny piece of wireless earphones yang terletak betul-betul dalam telinga. But lately some online sessions ada yang terpaksa guna mobile devices, so I decided to give buds a try. Lagipun tak best nak on loudspeaker mobile device. Kalau beli earbuds yang bukan brand Apple or Samsung, harga dah agak mampu milik. 

So first I bought the Sonic Gear TWS3+ earbuds from its official store via Shopee. Harga around RM100 termasuk shipping. It's actually for my wife, untuk dia gunakan ketika mengaji online via whatsapp or dengar ceramah online. Kadangkala sambil memasak dia gunakan buds untuk dengar ceramah di FB.

When I tried the buds, not bad. So I decided to have one for me too. I bought the Realme Air Neo Buds. Di Shopee boleh dapat RM 100 from its official store masa promosi. Di outlet, the price is RM 199. 

Of course those two buds could not be at the same level with my Sony XM 4 Headphone. My XM4 has superior quality, you can just google it for plenty of reviews. Most of em says it is the top noise cancelling headphones in 2021. Bila dah guna, memang betul once dah pakai terus tak dengar apa-apa bunyi dari luar.  Bateri dia pun power, more than 25 hours. Charging pula lebih kurang 3 jam untuk full. Masa mula-mula keluar kotak, tak sampai 3 jam pun. So far saya baru charge sekali sahaja sejak beli. Waktu-waktu begini agak jarang ada online session. Tunggu nanti early April, online sessions will return.

But buds ada kelebihan especially it is more mobile than headphone. Bawa kereta boleh on bluetooth with buds. Janggal kalau letak headphone kat kepala sambil bawa bluetooth. Naik moto pun boleh on buds connected to bluetooth but saya tak pernah try lagi. Dangerous. 





No comments:

Post a Comment