Wednesday, April 22, 2020

Life During MCO


It's interesting to see on how life's goes on during MCO ni. Hidup tidak seperti dahulu. Ramai jiran-jiran saya dah mula membuat pelbagai kerja di rumah yang mengeluarkan peluh. Sebelum ni balik rumah lepas kerja, masing-masing makan tidur sebab letih.

Saya faham, jika sebelum ni ada pergerakan di pejabat atau tempat kerja seperti berjalan sana-sini, kini hanya duduk di rumah. Saya sendiri pun menyaksikan sedikit perubahan bentuk badan saya, ini kerana pergerakan kurang manakala makan bertambah.

Saya kini work from home. Meeting dengan boss menggunakan pelbagai apps video conferencing, antaranya yang tempat kerja saya subscribe adalah Google Meet dan Cisco Webex. 

Meeting pun kadangkala makan masa yang lama. Tak campur lagi sesi kelas online saya dan students. Adakalanya guna Google Meet, adakalanya guna platform online learning kami, adakalanya guna whatsapp. Biasanya saya guna kesemua kaedah ini serentak, cuma untuk students full time saya, Google Meet saya minimizekan penggunaannya kerana untuk jimatkan data mereka. 

Waktu MCO ini, saya akui rutin tidur saya berubah. I am beginning to receive less sleep at night, and more sleep during day. The luxury of having 5-7 hours sleep at night dah takde. First of all, sebab bangun pagi waktu MCO tak memerlukan saya keluar bekerja. Second of all, kerja pun dah tak macam dulu. Waktu bekerja saya selain dari siang, malam juga perlu menyiapkan kerja.

Saya rasa this is one of the reason badan pun naik sikit. Luckily I managed to control it and now doing hard to reduce back its size. Workouts and controlling food intake. Furthermore tak lama lagi puasa, so I think I will grab this opportunity untuk reduce my weight and inch size. 

Luckily for me, plenty of cardio exercise tools ada di rumah, from stationary bicycle to stepper and dumbell. So I am using all of those equipments cuma sebab MCO, bab makan ni sedikit merisaukan saya. Walaupun tak makan banyak, my food intake is high in calorie such as ice cream, chocolates dan kudapan-kudapan lain. Maklumlah tak keluar, so mengunyah je lah.

Bab keluar, sebagai ketua keluarga memang ada juga keluar, cuma kali ni lebih banyak naik moto dari kereta. 

Hopefully Covid 19 will go away soon. Lotsa people need their ordinary life back. 


No comments:

Post a Comment