Tuesday, December 17, 2019

Solariz Dah Sampai


Seperti yang diduga memang berlaku hiccup dalam pembayaran loan tempat kerja ke kedai. Dan seperti diduga loan tempat kerja tidak bermasalah kerana release payment tidak sampai 24 jam selepas menerima semua dokumen saya. Ini bukan kali pertama saya berurusan and they kept on getting better time to time. 2019 mereka lebih pantas kerana semua urusan online termasuklah untuk mendapatkan ehakmilik, payment and also application.  

Whatever it is, moto dah selamat sampai di rumah semalam. Staff kedai yang berurusan sejak dari awal pun tiada kelihatan. Nak jadi cerita 2-3 hari ni hujan di sini kesan dari limpahan hujan non-stop di negeri-negeri jiran. So standby lah nak meredah hujan. Dah lah terpaksa bawa dokumen MR1 untuk di trade-in dengan kedai.

In the end, saya naik kereta and minta bantuan one of my student bawa MR1 dan ambil Solariz sebab takut dokumen basah. Merasa la dia pergi bawa moto lama dan balik bawa moto baru. Masa balik slow je dia bawa sebab nak running in. 

Sampai rumah saya tengok cuaca cerah, terus saya pula takeover Solariz dan bawa ke stesyen minyak. Dari dulu lagi beli moto kat kedai tu, petrol dia bagi ngam-ngam soy, boleh nampak dasar tangki. Saya dah standby bawa petrol siap-siap dalam kereta guna portable petrol container saya sebab memang dah duga. 

Pengalaman first few hours guna Solariz ni is it is nice. Pickup memang menakjubkan. Saya jarang guna skuter, balik kampung baru beberapa kali naik Honda Beat. Semalam masa nak keluar simpang sibuk depan taman perumahan saya, mudah je nak lolos. Of course tak boleh compare dengan RS saya sebab kategori berbeza. Number plate saya ambil sama dengan RS, cuma satu plet V satu lagi plet B. 

Cuma Solariz ni kena hati-hati tertinggal kunci sebab bila berhenti letak stand enjin terus mati. Takut lah kalau terlupa bila enjin dah mati terus tinggal moto. Antara safety dan cuai ada garis sempadan yang agak nipis. 

Hopefully my new Solariz will be nice to me. Sekarang tengah survey monorack and maybe a new Box. Tengok dulu macam mana, budget etc. Bawah seat pun dah ada tempat simpan walaupun tak besar. Bincang dengan wife yang juga akan guna Solariz untuk ke masjid dan kawasan sekitar taman, dia pun tak boleh decide nak guna atau tak. 


No comments:

Post a Comment