Friday, December 13, 2019

CDI Up And Running


Image by Couleur from Pixabay
In my previous post, MR1 saya mengalami masalah CDI. Pergi bawa ke bengkel di satu kampung berhampiran dan Alhamdulillah, semua settle. CDI sahaja kena RM 55. Upah RM 15 dan ganti sekali plug RM 6. 

Sebenarnya, hasil pemerhatian saya mendapati masalah bermula dengan problem regulator sebelum ini dimana regulator tersebut tidak berfungsi dengan baik sehinggalah bateri saya dua kali kong. Mungkin juga kualiti regulator tersebut juga yang dah tak berapa tahan disebabkan usia moto 5 tahun. So bila regulator dah cantik, tiba pula giliran CDI. 

Nak jadi cerita masa bawa ke kedai moto untuk dinilai harga sebelum nak tukar ke skuter, moto dibawa kehulu kehilir jalan-jalan. Selalunya saya guna RS saya untuk kesana-kesini. Mungkin CDI tertekan dan akhirnya give away.

Image by Tania Aviles from Pixabay
So bila CDI dah okay kembali, Jadilah untuk di bawa ke Masjid berhampiran. Kalau nak tunggu skuter yang saya pesan, memang berjanggut lah. Dengan pelbagai karenah urusan yang melibatkan pihak-pihak lain, saya menjangkakan awal Januari 2020 baru saya dapat naik skuter tersebut. Actually macam dah malas nak pakai skuter tersebut sebab MR1 dah berfungsi dengan baik. Tapi sebab roadtax dan geran pun dah keluar atas nama skuter tersebut, terpaksa la juga ambik.

Lagipun kalau keluar minggu depan atau dua minggu lagi, saya memang tak dapat ambil sebab saya tiada di dalam kawasan. Kerja luar dan kemudian cuti pulang ke kampung. So better early Januari sahajalah bila semua dah lapang. 

Whatever it is, sayugia diingatkan bahawa urusan yang bergantung atas ihsan manusia lain adalah satu urusan yang paling sukar kerana ianya diluar kawalan kita. Kalau dalam dunia research, ia dikatakan sebagai dependant variable. 

No comments:

Post a Comment