Tuesday, August 07, 2018

Sunglasses


Hujung minggu baru-baru ini, saya di Optical 88 untuk memilih a pair of sunglasses yang baru. Yang lama tak polarize. Lately ini memandu dalam cuaca panas terik rasa very tired dan silau sangat. I noticed that the sun is getting brighter in Malaysia. Langit pula semakin membiru tanpa awan.

Ada beberapa pilihan yang dicuba iaitu Oakley, Ray Ban dan Puma. In the end, Puma juga yang fit dengan bentuk rupa muka saya. Based on maklumat yang saya dapat di laman web National Eye Institute (www.nei.nih.gov), sunglasses ini mempunyai benefit yang besar pada mata kita. Ia bukan sekadar aksesori fesyen sahaja. Cahaya matahari yang sangat terik bukan sahaja harmful pada kulit kita, tetapi juga pada mata kita. 20% penyebab cataract pada mata adalah disebabkan prolonged exposure pada UV Ray. UV ray ini didapati dari cahaya matahari. Disarankan agar kita mencari lense sunglasses yang boleh protect UV ray sehingga 99% - 100%. 

Untuk makluman, National Eye Institute ini diasaskan pada tahun 1968 dan kini terletak di Bethesda, Marlyland, US. 

Ini sunglasses yang pertama di cuba iaitu dari jenama Oakley. Harganya hampir RM 1k. Agak kurang fit di muka sebenarnya. Rasa maca tergantung sahaja, tidak cecah hidung.
Yang ini pun Oakley juga. Harga pun lebih kurang di atas. Yang ini fit di muka. Terletak ngam-ngam di hidung. Tapi rasa sempit pula di belakang telinga.

Yang ini jenama Puma. Cantik je fit di muka dan selesa memakainya. Tapi design pula saya kurang berkenaan sebab straight forward macam jenama Ray Ban. Saya ada juga cuba jenama Ray Ban tapi rasa sempit. 




In the end, saya ambil Puma sebab fit dan selesa memakainya walaupun kurang menepati sasaran awal saya berkaitan design. Tapi takpelah, harganya jauh lebih murah dari Oakley, RM 399. Jimat banyak. Cuma selepas ditambah pula dengan lense polarized yang mempunyai power (saya rabun, kena tukar lense sunglasses), harga hampir-hampir juga dengan frame Oakley. Kadang-kadang terfikir juga nak buat lasik, tapi keberanian masih belum ada. Poket pun masih belum berani lagi. 
 

 
 

No comments:

Post a Comment