Sunday, February 28, 2016

Pengurusan Rekod dan Teknologi Baru


Kerja di pagi Sabtu atau Ahad merupakan sesuatu yang damai dan tenang kerana suasana di tempat kerja tidak terlalu 'pack' dengan manusia, cuma perlu sacrifice masa rehat. Namun bagi saya, rehat boleh diaplikasikan bila-bila masa, tidak semestinya pada pagi weekend sahaja.

Kebiasaannya saya akan datang awal jika diminta bertugas pada hujung minggu, lebih awal dari hari biasa, untuk menikmati ketenangan di ofis, dan seperti biasa, online news portal menjadi pilihan saya untuk melayan isu terkini. 

Saya tertarikh dengan news di bawah yang saya petik dari The Star Online. Sebahagian berita tersebut adalah seperti dibawah.

 
WITH waning interest in science, technology, engineering and mathe­matics (STEM) among schoolchildren, Malaysia may have to turn to foreign workers to help achieve Vision 2020.
Because if the number of science students continue to decline, we won’t have enough engineers, architects, and other science­-related professionals to take the country to the next level, academics and industry experts warn.
A nation can’t be built by arts and business graduates alone, Malaysian Trades Union Congress (MTUC) secretary-general N. Gopal Kishnam cautions. He points to how South Korea and Singapore have overtaken us, and attributes the success to their emphasis on science.
“Fifty years ago, when we first started nation-building, we were on par with the other two countries. Where are they now? We’re still a labour-intensive economy. It’s because our neighbours focused on education.”
With the Asean Economic Com­munity opening the gates to allow free flow of workers between member countries, foreigners will flood the market as employers here start sourcing for skilled labour from outside the country, he predicts.
“I see more skilled workers coming in from the Philippines. The cost is at least 30% cheaper for local companies to hire them. Meanwhile, we aren’t doing enough to stop the brain drain,” he says, adding that close to a million science graduates are currently working abroad.
Robert Walters expects demand for ICT to surge in the next four years as new technologies enter the country.
“Processes are being automated and technology is moving rapidly so we anticipate an increase in demand for the relevant talent,” observes Sally Raj, managing director of the specialist professional recruitment firm in Malaysia.
And failing to produce enough tech-savvy workers will result in us having to import from other countries, she says, agreeing with Gopal.
“I’m not surprised if they’re willing to accept lower pay packets here because of the lack of opportunities in their own countries.”

Apa yang dilaporkan The Star Online ialah tentang kemungkinan isu kekurangan tenaga kerja dari sektor sains, teknologi, kejuruteraan dan matematik. Istilah 'kemungkinan' ini terhasil akibat melihatkan pelajar-pelajar sekolah yang semakin berkurangan untuk mengambil science stream. Di laporan The Star juga ada menyebut bahawa demand for ICT untuk meningkat dalam masa 4 tahun ini akibat teknologi baru yang menyelinap masuk ke negara kita. 

Proses kerja digantikan dari manual ke automasi dan peningkatan permintaan untuk sektor ICT. 

Sebenarnya, bidang pengurusan rekod juga telah bersedia untuk 'cater' segala permintaan ini. Walaupun masih lagi terdapat rekod-rekod berbentuk 'paper-based' dan juga 'audio visual materials', perlu kita sedari bahawa rekod-rekod yang 'born digital' semakin banyak. Prinsip pengurusan rekod yang born digital ini adalah sama namun teknik dan tools adalah berbeza. Di sini, pihak Fakulti Pengurusan Maklumat telah bersedia untuk memberikan industri graduan-graduan yang mampu menguruskan rekod born digital.

Baru-baru ini saya visit student saya yang sedang menjalani latihan industri di sebuah IT company. Company ini merupakan satu company yang menjalankan tugas menjaga keselamatan siber untuk agensi-agensi kerajaan. I learn something new while visiting this company by seeing how serious Malaysia is in protecting their electronic data, websites and portal. Secara tidak langsung, citizen's data juga terpelihara. 

Apa yang menarik ialah peranan student saya di company ini iaitu bertindak sebagai document controller. Company yang menjaga keselamatan rekod elektronik orang lain juga perlu memelihara dan menguruskan rekod-rekod mereka dan inilah peranan student saya.

Company tersebut juga perlu melalui audit setiap tahun dan di sini, student saya berperanan untuk menguruskan dokumen-dokumen yang diperlukan untuk audit. Apa yang beliau belajar ketika di dalam kelas diaplikasikan sepenuhnya ketika di company ini.

Apabila dilaporkan bahawa teknologi baru akan masuk ke negara kita dan akan mengakibatkan proses kerja berubah samada banyak atau sedikit, saya melihat bahawa proses menjaga rekod juga akan berubah, dan perlu ada tenaga kerja yang mahir dalam bidang ini, dan Fakulti Pengurusan Maklumat, UiTM menyediakan kesemua ini melalui pelajar-pelajar dalam bidang pengurusan rekod.  

No comments:

Post a Comment