Thursday, February 23, 2023

Mesin Basuh

 



Mesin basuh merupakan salah satu item penting di dalam sesebuah rumah. Sama juga pentingnya dengan dapur, peti ais dan suatu ketika dulu TV, rosak mesin basuh akan menyebabkan kita terpaksa cuci pakaian kita dengan tangan. Kini dengan wujudnya kedai dobi layan diri, urusan mencuci pakaian jadi lebih mudah. Namun untuk ke kedai dobi layan diri perlukan seseorang itu keluar dari rumah dan naik kenderaan. Sampai kedai dobi layan diri, terpaksa pula tunggu orang lain selesai basuh pakaian mereka, kalau masa kita sampai tu kosong, okay lah. Tapi still urusan ke kedai dobi layan diri menggunakan masa dan duit. 

Saya ada juga guna kedai dobi layan diri, kadang-kadang guna untuk keringkan pakaian. Memang memakan masa (selain dari wang yang digunakan untuk bayar mesin). Kalau di rumah, selepas memasukkan pakaian dalam mesin basuh, kita boleh buat kerja-kerja rumah lain seperti kemas rumah, vacuum rumah atau memasak. Sambil-sambil pakai kain pelikat sahaja, kerja-kerja rumah boleh selesai. 

Sejarah mesin basuh ini bermula apabila James King pada tahun 1851 mencipta mesin basuh pertama yang menggunakan dram, Hamilton Smith pada tahun 1858 mempatenkan versi berputar, dan pada tahun 1868 Thomas Bradford, seorang pencipta British, mencipta mesin yang berjaya secara komersial yang menyerupai mesin basuh moden.

Saya masih ingat ketika saya bujang, saya gunakan mesin basuh semi automatik. Waktu tu sekitar tahun 90-an. Ada dua komponen di mesin basuh tersebut. Selepas selesai basuh, kita punggah baju-baju tersebut masuk ke spin dry di ruangan sebelah tempat basuh. Tunggu baju di putar hingga tidak lagi basah dengan air. Timer pun guna timer manual. Kita kena pusingkan berapa lama kita nak basuh dan spin dry.

Biasanya kalau waktu spin dry ni, bergegar bunyi mesin basuh seolah-olah ada binatang mengamok didalamnya. Lagi-lagi kalau basuh baju tengah malam, memang kuat bunyinya. Kena pandai adjust baju dalam tu. Saya selalu fail bab ini, ada masa spin dry tersebut berpusing dengan senyap sunyi. Namun biasanya ia akan berbunyi bising.

Selesai spin dry, kena angkat baju dan sidai. Dia bukan dryer yang keringkan baju, baju masih lembab cuma dah tak basah kuyup. Saya tak berapa pasti harga mesin basuh zaman tu, tapi masih ikut kapasiti muatan. Rasanya tak lebih RM 400. Nak beli mesin fully auto tak mampu.

Masa awal-awal kahwin, baru la kenal mesin fully auto. Mesin pertama saya adalah jenama LG. Pakai beberapa tahun dan rosak. Lama juga pakai. Rasanya 7-8 tahun. Drum dah tak berpusing. Lepas tu saya beli baru, jenama Panasonic Econavi 14KG model NAFS14G3 jenis top load dan inverter. Jimat elektrik katanya. Berat 59kg. Selepas 7 tahun 6 bulan dan 10 hari menggunakan mesin basuh ini, akhirnya ianya rosak. Sehari sebelum rosak, wife gunakan untuk membasuh. Esoknya nak basuh dah senyap. Panggil jiran yang memang pandai repair barang elektrik, rupanya PCB Board rosak. Jiran suruh beli spare part dari Panasonic.

Saya call Panasonic untuk lapor masalah mesin basuh saya dan mereka biasanya ia adalah masalah board (which I had already knew) dan the biggest problem is board untuk model saya telah tidak lagi dikeluarkan oleh Panasonic. So I need to use a universal board. Jiran cakap kalau nak ganti universal punya, terpaksa ganti sekali dengan motor untuk drum. Ini disebabkan board universal tak boleh bekerja dengan drum original Panasonic. Drum original Panasonic adalah jenis inverter. Kalau nak beli board pun harga agak keras. Saya ada juga cari-cari board original Panasonic, harganya RM 660 dan bukan dijual oleh Panasonic. Tiada warranty diberikan.

Setelah berfikir panjang terutamanya nak keruk duit untuk bayar, saya akhirnya beli baru. Itupun keruk sana-sini tabung duit. Yang baru harga murah sikit dari harga yang lama dan kapasiti pun kurang sikit. Saya beli jenama Panasonic juga, model NA-FD10X1 BRT. Kali ni ambil yang kecil sikit, muatan 10 Kg. Panasonic mempromosikan mesin model ini sebagai Care Plus Stain Expert. Ada macam-macam mode tapi macam biasalah, sebagaimana mesin Panasonic sebelum ini, saya hanya guna mode Speedy dan Normal sahaja. Sesekali guna Air Dry dan beberapa bulan sekali akan guna Tube Clean. Penggunaan terma terma seperti Water Bazooka, Stain Expert, Care Plus hanya menambahkan gimik marketing mesin basuh ini. Berkenaan penggunaan TD Inverter pada motornya ada diterangkan seperti di bawah.

The TD Inverter with the new six-speed transmission gears provide a range of optimal rotation speeds or power needed for each cycle.

1. Clean results - stronger water flow
2. More energy savings - less energy usage
3. Less tangling - low speed rotation
4. Tub hygiene - auto tub cleaning

Saya tengok sama je hasil cucian dengan yang sebelum ini. Mungkin sebab saya cuma guna mode speedy sahaja kot. Apa-apa pun boleh refer full specifications di sini.

Cuma yang membezakan adalah saiz. Yang lama 14kg agak susah nak ambil baju-baju yang didasar drum. Yang ini sebab saiz 10kg, senang sikit nak ambil. Beratnya pun 36kg sahaja. Senang sikit saya nak cuci lantai mesin basuh ini nanti.

Saya tak tahu tahun bila mesin ini diperkenalkan oleh Panasonic, ketika nak cari mesin basuh, saya menetapkan kriteria ia mestilah yang terkini supaya spare part nya masih wujud kalau mesin basuh ini rosak. Nampaknya saya tak jumpa lagi jawapan tentang tahun bila mesin ini diperkenalkan. Yang saya pasti, ianya masih lagi wujud dalam Panasonic Malaysia Online Store. Penutup top loadnya akan tutup secara perlahan-lahan, sesuatu yang anak bongsu saya cukup suka. Kalau yang lama, kita lepaskan penutup top load, ia akan jatuh dengan hentaman yang kuat.

Ada yang bertanya setelah Panasonic yang sebelum ini rosak dan spare partnya pula tidak lagi dikeluarkan oleh Panasonic, kenapa saya beli lagi Panasonic. Saya pun tidak ada jawapan yang konkrit tentang permasalahan ini cuma untuk pengetahuan semua, rumah saya pernah dilanda power surge berpunca dari masalah TNB, boleh lihat posting mengenai kejadian tersebut di sini. TNB ganti balik semua peralatan yang rosak. Masa tu mesin basuh lama tak rosak cuma ketika kejadian plug bersambung pada socket walaupun mesin off. Kemungkinan ada circuit di pcb yang terkesan sewaktu kejadian tapi masih boleh digunakan sehinggalah beberapa tahun kemudian ianya rosak. Ini hanyalah andaian kasar dari orang yang tak berapa ada pengetahuan berkenaan arus elektrik.

Mesin basuh saya memang digunakan hampir hari-hari. Paling lewat pun dua hari sekali unless kalau kami tiada di rumah. Saya telah beberapa kali berhubung dengan Panasonic untuk enquire spare part barangan elektrik mereka dan so far customer care mereka bagus. Malah pernah technician mereka datang FOC untuk ganti barang yang rosak (under warranty). Dan kualiti barang mereka pun not so bad. Ada juga terfikir nak beli brand Samsung ke atau Toshiba, tapi in the end, Panasonic yang dah buat mesin basuh sejak tahun 1951 ini tetap menjadi pilihan.

Setelah di Google, life expectancy of a washing machine is around 8 years. Kalau dapat 10 tahun ianya satu bonus. Kalau lebih, lagi la bagus. Dan kena tengok juga tahap penggunaan.

No comments:

Post a Comment