Tuesday, April 20, 2021

9 Tahun Nizamyunus.com

 


Pada tahun ini, genap 9 tahun domain nizamyunus.com dimulakan. Still going strong. Pada asalnya, nizamyunus.com bernama nizamyunus diikuti organisasi tempat saya bekerja. Seingat saya, bermula sekitar 2008-2009. Namun bernaung domain dibawah organisasi kerja ni mempunyai peraturannya tersendiri. Antara yang saya ingat ketika itu ialah tidak boleh sebarangan membuat promosi terhadap pihak luar. 

Risaukan jika terlanggar peraturan tersebut membuatkan saya beralih ke domain luar iaitu .com. Pada mulanya saya ingin mengambil domain .my atau .com.my tetapi kos tahunannya sedikit tinggi dari .com. So terlahirlah nizamyunus.com. Konsep asal yang masih dikekalkan ialah penulisan santai berkisar tentang pelbagai isu kehidupan, general knowledge, akademik and also pengalaman diri sendiri. Yang saya cuba elakkan ialah isu politik, perkauman atau ekstremis agama. Kalau ada sedikit pun mungkin tanpa saya sedar dan terlebih dahulu saya pohon maaf. 

Proses update blog ini juga menggunakan pelbagai jenis device. Maklumlah dalam masa 9 tahun, teknologi banyak yang berkembang. Namun, kebanyakannya menggunakan Mac dan juga Desktop PC. Ada juga beberapa entri menggunakan Laptop Windows dan juga Android. Tapi tak sebanyak guna Mac dan Desktop PC. Lately ni banyak entri saya guna Macbook Air. Butterfly keyboard memang sedap untuk digunakan. 

Tahun lepas dan tahun ini tidak seperti tahun-tahun sebelum. Sedikit sebanyak, kebebasan kita agak terbatas kerana pandemik covid 19. Mungkin juga selepas ini, kita akan dibelenggu dengan covid 19 dan juga kesan-kesannya. Yang pasti ia mengambil masa untuk hilang sepenuhnya. Yang dirisaukan pula jika wujud lagi pandemik lain seperti atau lebih dahsyat dari covid 19.

Proses kerja saya juga sedikit sebanyak berubah. Banyak di atas talian dari bersemuka. Terutama proses kerja hakiki saya iaitu delivering my lectures. Even kerja-kerja pentadbiran pun ada yang guna online. Pada awalnya agak kekok, namun sekarang hampir 85-90% dah boleh adjust. Few friends boleh meeting online dalam kereta. For me, I still need to find some place yang sesuai.

Sesi temuduga saya dengan prospektif students pun guna online. Awalnya guna Google Meet eventhough temuduga one to one. Now kalau sesi one to one, saya guna whatsapp video call sahaja. Cuma temuduga online sebegini akan ada sedikit lag, kena tunggu few seconds candidates kita selesai cakap baru kita boleh soal balik. 

Ada satu kes ketika saya membuat promosi program Masters yang saya uruskan. Session promosi dijalankan secara Live di FB. Dan seperti medium-medium lain, ada sedikit lag eventhough connection internet dah bagus. Ketika rehearsal, moderator akan bertanya soalan dan saya akan jawab. Namun ketika sesi Live, belum sempat moderator tanya, saya dah melulu memberi penerangan non stop.

Namun, seperti kata orang, Life Goes On. 

No comments:

Post a Comment