Wednesday, July 01, 2020

Ubahsuai Rumah - Dari Siling Biasa ke Siling Plaster


Saya sebenarnya agak ragu-ragu untuk menggunkan siling plaster. Pertamanya ialah takut bumbung bocor merosakkan plaster siling ini. Tetapi setelah berbual dengan Wak Aswam yang menjalankan kerja-kerja renovasi rumah, saya jadi yakin untuk gunakannya. Selain cantik, ia membolehkan saya guna downlight. Kalau nak lebih lanjut maklumat kenapa kita guna plaster ceiling ini boleh layari website https://www.recommend.my/blog/why-install-plaster-ceiling/. 

Katanya, plaster ceiling tak mudah terbakar. Plaster ceiling menyenangkan kerja tukar bulb lampu sebab dia agak rendah berbanding siling biasa. Ianya juga bukan lagi asbestos. Kebanyakan siling rumah lama adalah asbestos termasuk rumah saya. Namun saya cuma install plaster ceiling di ruang tamu dan makan sahaja, ada rezeki nanti kita install di bilik pula. Plaster ceiling juga tahan dibalun dek anai anai. Dan menurut website diatas, ia menjadikan bilik lebih senyap. Walaupun ia tak tahan air kerana kalau kena air dia akan kekuningan, tetapi lepas kita repair bocor di bumbung, boleh je cat balik supaya kuning tu hilang. Paling menarik Wak Aswam kata, kita boleh ganti kawasan yang bocor tu kepada yang baru. Sikit sahaja. Ada gamnya. 

Cabaran utama install plaster ceiling di rumah saya, selain dari mencari duit ialah kerana kawasan ruang tamu dan makan dan penuh dengan barang-barang. So, kerja yang sepatutnya ambil masa 2 hari jadi 4 hari kerana mereka perlu buat separuh ruang dahulu. Separuh lagi digunakan untuk pindahkan semua barang-barang. TV yang dah fix di dinding mereka cover dengan plastik. 

Kerja dilakukan di separuh ruang dahulu.

Hari pertama dan ketiga, terpaksa berkurung di dalam bilik sahaja kerana mereka memecahkan siling asbestos. Mereka sendiri suruh kami berkurung di bilik, bahaya kata Wak Aswam dan pekerjanya yang merupakan sedara-mara beliau. Semua otai, umur atas 50. Selepas pecahkan siling asbestos yang lama, mereka akan install dahulu frame alumunium. Ia akan digunakan untuk ikat plaster siling. Ruang kipas angin mereka tinggikan sedikit dan diletakkan sedikit finishing. 
Tempat kipas. Masuk kedalam sedikit

Selepas selesai letak bingkai aluminium, barulah plaster siling dipasang. Selepas dipasang, dicat coating putih dahulu. Kemudian dibuat lubang untuk downlight dan kipas. Ruang tamu dan makan saya berkeluasan kira-kira 30 kaki panjang dan 14 kaki lebar. Saya meletakkan 10 downlight dimana 4 downlight di ruang TV, 4 lagi di ruang makan. 2 downlight diletakkan di tengah-tengah. Kedudukan downlight di ruang TV dan makan adalah selari sementara downlight di antara kedua-dua ruang tersebut tidak selari dengan downlight ruang TV dan makan. 

Dah siap. Lampu downlight tengah on 4.
8 downlight berwarna 6000k sementara 2 downlight di tengah-tengah berwarna 4000k iaitu kuning. Asal nak guna downlight Philips, tetapi di Coogoo Setia Alam takde size 6 inci. In the end settle for Osram LED 6 inci. Kipas masih menggunakan yang lama kerana ia masih berfungsi dengan baik. Selain itu lampu dinding asal masih ada. 3 malam juga la bergelap dengan hanya bertemankan lampu dinding. 

Selain itu, saya juga meletakkan aircond 1hp Inverter jenama Haier di bilik anak saya. Dia memang berhajat sangat nak aircond. Saya dapat harga RM 950 termasuk bracket dan upah pasang pula saya tak ingat berapa sebab harganya bercampur dengan tarik wiring baru khas untuk aircond berserta socket plug berkualiti tinggi serta wiring khas untuk 10 downlight saya. Rm 950 tu harga barang sahaja ye. Saya buat dengan jiran saya, Wan Amilin. Dia memang buat kerja elektrikal dan aircond. Semua saya suruh Amilin selesaikan, saya hanya bagi upah sahaja.

Aircond 1 HP inverter Haier dan bumbung baru
Masuk hari ketiga Wak Aswam buat kerja di rumah saya, terfikir nak tukar awning belakang kepada bumbung. Sebab awning ni agak sukar nak tutup bocor ditepi apabila hujan. Belakang yard kecil sahaja tapi disitu lah terletaknya kuali-kuali dan juga mesin basuh. Kompressor aircond baru Haier juga ada di yard tersebut. So I decided to put floor tile disitu. So dah bertambah kerja Wak Aswam. In the end, dari 2 hari ke 4 hari, kemudian ke 5 hari dan akhirnya Sabtu baru selesai semuanya. Sebenarnya Jumaat dah selesai tapi Sabtu ada last touchup everything. Khamis lampu plaster siling dah hidup. Cuma Jumaat malam baru kami semua susun kembali perabot di ruang plaster siling dan kemas serta lap dan mop dan sapu lantai. Sebenarnya pekerja Wak Aswam memang dah mop, sapu dan lap barang-barang kami tapi macam biasalah kami tetap juga mop,sapu dan lap barang-barang juga. 

Untuk ruang belakang, alhamdulillah lepas pasang bumbung dan guna floor tile gantikan simen, rasa sejuk duduk belakang tu. Sebelum ni nak keluar situ guna selipar, sekarang dah boleh lepas situ buat kerja. Wife pun memang ada tanam pokok-pokok di situ. So kira hadiah lah bumbung dan floor tile untuk bagi dia selesa berkebun di situ.

Floor Tile. Yang gantung gantung tu Wak Aswam pasang FOC
Sabtu which is the last day Wak Aswam buat rumah kami (dia juga dalam masa yang sama buat juga rumah jiran saya), dia offer kalau nak drill apa-apa bagitau. Dia bagi FOC. So kami beli macam-macam benda suruh dia drill. Tiang-tiang langsir kami yang sebelum ni installer pasang senget sedikit pun dia repair kasi straight. Itu kelebihan Wak Aswam, saya dah reno sikit-sikit rumah dengan dia since 2018. 

2018 saya bermula dengan simen tabletop dapur. Kemudian 2019 saya pecahkan tembok pagar depan dan ganti pagar selain dari repair bumbung  rumah yang bocor. 2020 plaster siling. Anyone nak suruh Wak Aswam buat kerja reno di rumah boleh hubungi dia sendiri di talian 0162939524. Wak Aswam asal Indonesia tapi dah jadi rakyat sini. Dah bercucu pun. Anak-anak semua lahir Malaysia dan bersekolah di Malaysia. Wak Aswam oldskool sikit, masih guna traditional phone call dan sms. Harga agak keras tapi kualiti kerja bagus. After sale service pun not bad. Saya kenal dia pun dari jiran saya, Wan Amilin sebab Wak Aswam ni kira macam sub con Wan Amilin. 




No comments:

Post a Comment