Friday, June 12, 2020

Masalah Skrin Samsung Note 9


Sebelum ini saya ada dengar bahawa kos skrin LCD smartfon mahal harganya. Walaupun tak lah sampai sama dengan harga smartfon itu sendiri, tapi boleh terduduk jugalah. Ada rakan-rakan yang skrinnya retak, tapi masih lagi pakai. Bukan screen protector ye, skrin sebenar.


So saya punya la jaga Note 9 saya supaya tak pecah. Belikan dia screen protector. Oleh kerana skrinnya curve, susah nak cari tampered glass. Ada pula produk baru guna silikon. Ntah ye ntah tak, tapi saya pakai yang tu sebab dia cover semua sampai masuk tepi curve. Buat di kedai agak hebat dalam mall, asyik terkopek pula di bahagian curve. Dua kali bawa balik ke kedai, kali ketiga dia cakap curve memang macam ni, mesti ada terkopek sikit. Senang je dia kata, agaknya dah tak boleh nak buat. Harga mahal pulak tu, RM 80 rasanya. 



Last-last gamble pegi kedai telefon Ustaz. Dalam hati mesti takde ni, rupanya ada. Silikon juga katanya. Elok pulak dipasang sampai tutup curve. Sekali jalan je. Harga 20 ringgit malaysia. Sampai sekarang elok. Dah setahun lebih. Note 9 ni beli tahun 2018.



Jaga punya elok. Dua kali je jatuh tu pun atas karpet dan lantai. Tak tinggi mana pun. Jatuhnya pun bukan tahun 2020, tahun 2019 awal. Punya la sikit kekerapan jatuh sampai boleh ingat bila dan dimana.  Kalau tengok drop test Youtube, lagi tinggi dari tu pun survive. Kelmarin, 5 minit sebelum tengah malam, ada email dari CIMB masuk, beserta email dari ofis dan juga voice dari seorang kawan through whatsapp. 



Tiba-tiba skrin saya flicker sikit, and suddenly berubah pucat. Dan nampak ada greyish horizontal lines halus yang banyak. Dah jadi macam TV lama zaman 80an. 



Pergi kedai dan service center, diorang suruh ganti skrin. Diorang cakap ada yang kena macam saya. Waranti bagi sebulan di kedai. Kalau di service center, 3 bulan. Harga dia dah la mahal. Rm9xx. 


So memandangkan memang nak kena guna cepat dan juga tiada spare fon, saya sambar satu Samsung A51 untuk kegunaan sementara. At least kalau dah ada duit nak ganti LCD, boleh pakai balik Note 9 tu. 

After 2 days guna, A51 ni memang tak boleh compare dengan Note 9 tapi untuk kegunaan harian dan view kerja-kerja yang ada tu, boleh lah. Lagipun untuk video conferencing dan kerja-kerja besar yang lain saya dah guna MBA. Sekarang pun dah boleh masuk ofis seperti biasa which means that I can use back my HP desktop.

Rupanya masalah skrin Note 9 saya ni bukan saya seorang je yang mengalaminya. Ramai di seluruh dunia yang mengalaminya. Semuanya sama macam saya, after installing the latest March 2020 update and then the April security patch, semua kena macam saya. Not only Note 9, user S8, Note 10 and also S20 pun ada kena. 

Based on forum Samsung user, not all yang kena but this happened to some batches of phone. As my Note 9 is the very first batch released in Malaysia, saya assume ramai yang first batch ni akan kena. Forum user Samsung even posted their pictures yang bermasalah tu and sebijik macam saya kena. And when they brought their phones to service center, memang disuruh ganti LCD sahaja. This is so terrible as yang membuatkan skrin jadi macam ni adalah software update. Ada user yang kena dan ganti skrin, and dia kata skrin dia normal kembali. 

User macam saya tak akan habiskan duit ganti skrin sebab ia bukan salah saya dan saya yakin ini bukan salah hardware. Buktinya? Untuk pengguna Note 9, on kan Video Enhancer dan buka Youtube. Play any 4k videos and you will see your video kembali normal. Kalau skrin rosak, mesti tetap tak normal kan?

So this stupid update yang merosakkan skrin dan juga solusi service center yang sewenangnya suruh ganti LCD, menyebabkan saya hilang kepercayaan pada Samsung. Trust me, my next phone after this will be Apple especially as I am using MBA now. 

And I am not the only one saying this. Currently all of us effected are waiting for any release update by Samsung. Based from those forums, Samsung quickly release the update for S20 as it is currently their flagship model now. 

What I can say is this is another major disaster for Samsung and it may end up as a severe catastrophe same as their exploding Note battery before. 

And, I learned my lesson well. Never buy the first batch. And again, I am seeing iPhone now. 

3 comments:

  1. Terima kasih menulis pasal Samsung Note 9 ni. Saya juga mengalami masalah yang sama dengan Note 9 saya. Tak ada solusi kalau buat troubleshoot sendiri. Cuma solusi sementara. Nak keluarkan RM1k untuk ganti skrin, memang fikir panjang juga.

    ReplyDelete
  2. Sama masalah note 9 saya

    ReplyDelete
  3. masalah ni worldwide cuma saya difahamkan berlaku dalam certain2 batch. Cuba test enable video enhancement dan kemudian view video 4k di youtube. Screen akan jadi normal. tapi selepas view video tersebut, screen kembali rosak kembali.

    ReplyDelete