Wednesday, January 02, 2019

Logitech K480 Bluetooth Keyboard


Di entri yang lepas, saya ada menceritakan mengenai Logitech Wireless Bluetooth Keyboard yang baru saya beli iaitu K480. Semuanya bermula apabila saya ingin membawa Macbook Air saya pulang ke kampung untuk membuat kerja. Tetapi, rasa malas pula nak usung dan jaga Macbook tersebut. Sedangkan saya cuma nak guna Microsoft Word untuk menulis. 

Ketika itu terfikir alangkah indahnya kalau banyak duit, boleh beli Surface. Lebih ringan dan nipis, mudah nak jaga sebab dia macam tablet. Sambil-sambil berangan, saya belek Samsung Tab A 10.1 plus saya. Baru terfikir ada juga Microsoft Apps didalamnya. Cuma leceh sebab kena touch di screen untuk menulis. Kalau lah ada wireless keyboard kan senang. Ha! Wireless keyboard, mesti dah ada orang yang cipta.

Dipendekkan cerita, rupanya pelbagai bluetooth wireless keyboard untuk tablet di pasaran. Google sahaja. Bab-bab wireless ni saya suka pilih Logitech. Wireless keyboard dan mouse saya semua guna Logitech. Logitech ni company Switzerland. Dah 38 tahun wujud. Produk awalnya adalah Mouse. Sekarang Logitech mempunyai barisan produk meliputi keyboard, mouse, webcam, speaker, game controller dan banyak lagi. 

Saya suka Logitech sebab ia mempunyai connection yang stabil. Hardware nya pun senang nak connect. K480 ini memang pilihan saya kerana ada dock untuk letak tablet saya. Tablet saya togel, tiada casing. So kalau nak menulis guna keyboard, saya letak sahaja di dock.

K480 tidak menggunakan built in battery. Sebaliknya ia menggunakan Bateri double A. Ada pro ada cons. Pro nya ialah kita tak perlu risau nak charging sebab kita cuma perlu beli bateri sahaja. Kalau lama tak guna pun takpe, hanya beli bateri baru. Kadang-kadang dah lama tak guna, tiba-tiba nak guna, bila on rupanya bateri kena charge dulu. 

Cons pula, kena beli bateri. Bila ada bateri ni dia berat. Lagi satu kena pastikan kalau lama tak guna, kena keluarkan bateri dia. 

Size keyboard ni agak besar, lebih besar dari Tab saya yang berukuran 10.1 inci. Saya ada jumpa other bluetooth wireless keyboard yang lebih kecil dan boleh dilipat. It's much more flexible to store. Keyboard besar ni pulak kelebihan dia sedap nak menaip. Cuma kalau nak bawa kehulu kehilir agak leceh. Saya perlukan beg yang lebih besar untuk meletakkan keyboard dan tab. B

Ada dua jenis varian, putih dan hitam. Hari tu, jenuh cari color hitam. Yang ada di kedai waktu tu ialah warna putih. Hampir give up saya. Jumpa juga color hitam terselit celah-celah kedai. 

K480 ini boleh connect ke 3 device serentak. Ada button untuk kita tukar dari device 1 ke device 2 dan device 3. Dia compatible dengan Android, Windows,Chrome OS, iOS dan MacOS. Entri ini saya tulis gunakan K480 dan disambungkan ke Tablet saya yang menggunakan OS Anroid Oreo. 

So far, ia amat memudahkan saya untuk menaip di mana sahaja. Yang penting Tablet saya boleh on. So far, 7300MaH memberi saya lebih kuasa untuk menaip. Mungkin Tablet pun belum sampai setahun beli. Macbook Air saya dah nampak tanda bateri kurang kuasa. Tak pasti sama ada dah dimamah usia atau pun sebab upgrade ke MacOS High Sierra. 




No comments:

Post a Comment