Sunday, June 04, 2017

Mi Power Bank 2

Bulan lepas saya sekali lagi menggunakan Lazada untuk membeli produk. Kali ini buat pertama kali saya beli produk Xiaomi dari Official Store mereka di Lazada. This is the first time saya beli di Official Store. Sebelum ini pernah juga saya beli di official store tetapi terus di website pengeluar itu sendiri.

Untuk produk Xiaomi ini, saya order pada hari Rabu dan sebelum waktu solat Jumaat produk ini dah sampai di rumah. Saya beli Mi Power Bank 2 10000 mAh dan USB Led Light, dapat sekali USB Fan. Harga powerbank adalah Rm 85 sementara USB Led Light set beserta USB Fan adalah RM 34. Kesemua produk datang dengan waranti. Perlu diingat, ini adalah barang authentic dengan warranty dari official distributor kerana saya beli di Official Store menggunakan platform Lazada. So no issues regarding authenticity here. Lagipun saya dah check di website Xiaomi dan produk ini adalah asli. 



Diatas adalah gambar Mi Power Bank 2 ini selepas dibuka dari postage packaging yang sangat kemas. Kotak Power Bank ini adalah chinese packaging dimana tulisannya adalah dalam huruf karakter cina. 



Ini adalah rupa bentuk powerbank tersebut setelah dikeluarkan dari kotaknya. Bentuknya mudah dipegang dengan sebelah tangan. Ada dua varian warna iaitu hitam dan silver. Saya pilih varian silver. Logo Mi di embossed pada casing powerbank. Nampak kemas dan terasa berat. Ketebalannya adalah 14mm. Untuk perbandingan, ketebalan iPhone 7 adalah 7mm dan Samsung A7 2016 saya adalah 7.3mm. Hampir sekali ganda tebalnya powerbank Mi ini dari handphone saya tapi lebih nipis berbanding powerbank Pineng saya yang saya anggarkan mempunyai dua kali ganda tebal dari handphone saya.



Terdapat port yang biasa ada di powerbank lain iaitu charge in dan charge out port. Cuma di powerbank ini, hanya ada satu sahaja port untuk charge out, tak seperti power bank Pineng saya yang ada dua port iaitu satu port 1v dan satu lagi 2.1v. Untuk powerbank Mi ini, satu port adalah memadai untuk kedua-duanya. Menurut website Xiaomi, powerbank ini cukup pintar untuk menentukan samada device yang di charge memerlukan kekuatan 1v atau 2.1v. Cuma jika charge low power device macam bluetooth headset, kita perlu tekan button yang kelihatan di kanan gambar diatas 'dua kali' atau double press supaya powerbank kenal low powered device tersebut. LED indicator untuk menunjukkan jumlah kuasa yang masih terdapat dalam powerbank adalah old school iaitu hanya ada 4 lampu. Dalam hal ini, Pineng saya menang kerana mempunyai LED display yang memaparkan figure percentage untuk memberitahu pengguna jumlah kuasa yang masih tinggal. Di sini, Mi powerbank ini nampak sedikit old school dan ketinggalan zaman. 



Ini pula spesifikasi powerbank yang ditulis di bawah casing. Tulisan sangat jelas dan nampak berkualiti. Yang saya faham cuma tulisan 10000mAh dan logo. 



Ini pula USB Led Light dan USB Fan. Saya beli sekali dengan harga RM 34 dari Official Store yang sama saya beli Mi Powerbank 2 tadi. Order pada waktu yang sama dan tiba juga dalam packaging yang sama. Saya bukanlah nak sangat USB Fan ini tetapi oleh kerana ianya included dalam set USB Led Light, so ambik sajalah. USB Led Light dan Fan ini boleh digunakan bersama-sama powerbank yang bukan dari jenama Mi, cuma untuk Pineng, apabila saya pasang di port 2.1v, USB Led Light akan off sendiri setelah beberapa saat. Bila pasang di port 1v sahaja dia stay on. Kalau di Mi Powerbank 2 yang sememangnya ada satu port sahaja, ia akan stay on. Mungkin betul juga kata Mi yang port powerbanknya cukup inteligen.

Kedua-dua device USB ini juga boleh digunakan di USB Port PC atau Notebook. Saya belum pernah try lagi. Belum ada keperluan. 

Menurut website Xiaomi, Mi Powerbank 2 ini merupakan device yang two-way fast charging. Ia akan fast charge handphone yang support fast charging dan powerbank ini juga akan fast charge dengan lebih cepat. Ia juga dilengkapi dengan aluminium casing. Powerbank ini dilengkapi dengan High Density Lithium Polymer batteries. Senang cerita, penggunaan bateri Lithium Polymer lebih selamat dari penggunaan bateri Lithium  Ion kerana ia adalah lebih tahan dari overcharge, menjadikan ia lebih sukar 'meletup' dari Lithium Ion. Lithium Ion memerlukan cip tambahan untuk menjadikan ianya selamat. Lithium Polymer juga lebih ringan. 

Mi Powerbank 2 ini juga mempunyai 9 layers of world class chip protection. 9 layer tersebut adalah temperature resistance, input overvoltage protection, output overvoltage protection, protection from short circuit, protection from incorrect insertion, protection from overcharge and overdischarge, reset mechanism, PTC protective circuit for the cell dan protection from output overcurrent. Secara ringkasnya, ciri-ciri ini merupakan ciri-ciri yang perlu ada pada semua powerbank.

Sebenarnya saya beli Mi Powerbank 2 ini adalah kerana kemampuan untuk fast charge device saya (yang support fast charging sahaja ye) dan juga fast charge powerbank itu sendiri. Saya telah test sendiri di mana powerbank ini lebih cepat di charge. Saya tidak pasti berapa lama kerana saya kerap tinggalkan powerbank untuk di charge, tetapi yang pasti amaun masa yang diambil untuk fully charge adalah lebih cepat dari powerbank lain. Maaf saya tiada correct figure kerana testing environment powerbank ini pun tak berapa lengkap dan sesuai, cuma the bottom line is I felt it was faster than my Pineng 10000 mAh. Kalau saya yang nak tengok Mi Powerbank 2 ini diuji, boleh baca di sini. Forum user di link itu ada membuat charge test ke atas Mi Powerbank 2, which also includes technical jargons.

Yang paling penting adalah ia mampu fast charge my smartphone hampir sama dengan menggunakan original Samsung Fast Adaptive charger. Yang ini memang saya dah test, cuma the accurate amount of time to saya tak pasti, but it works fine doing its job fast charging my device.

USB Led Light pula saya beli kerana saya suka membaca di malam hari ketika bilik sudah ditutup lampunya. So, LED light ini is very useful as a reading light. Before this baca guna device, tapi lama-lama tak tahan juga walaupun ada blue filter di device saya. USB Led Light amat terang, dan boleh di adjust dari mode cahaya yang manja sehinggalah ke yang amat garang. 


No comments:

Post a Comment