Friday, January 16, 2015

Pustaka Wakaf




Sebenarnya dah beberapa kali saya ingin menulis tentang keunikan pustaka ini yang terletak di Wisma Mais Seksyen 3 Shah Alam, Selangor tetapi tidak berkesempatan. Saya memang sudah lama berkunjung ke sini terutama apabila kadangkala merasa ingin mencari mood baru untuk buat kerja-kerja penulisan dan penyelidikan saya. Pengurus library ini juga merupakan ex-student saya iaitu Hafiz. Dia pernah berkerja sebagai conservator di Muzium Kesenian Islam sebelum bekerja di Pustaka Wakaf ini. 

Alhamdulillah beliau berjaya menguruskan library ini dengan baik. Ini antara special library yang bukan sahaja untuk kegunaan staf tetapi juga dibuka kepada orang ramai. Menariknya di sini, selain patron library beragama Islam, Non Muslim juga mengunjungi library ini dan menjadi ahli library. Saya juga telah menjadi ahli library dengan bayaran RM 10 sahaja. Rm10 itu pun dimasukkan dalam waqaf. 

Selain menawarkan library services seperti library-library lain, Pustaka Wakaf ini menerima sumbangan buku-buku dari orang ramai dan buku-buku tersebut samada di simpan sebagai koleksi di library ataupun disumbangkan ke badan-badan amal yang lain. 

Di bawah merupakan maklumat lanjut mengenai Pustaka Wakaf. 



No comments:

Post a Comment