Tuesday, November 19, 2013

Teknologi

Penggunaan teknologi dalam kehidupan seharian sedikit sebanyak membantu saya untuk menjalankan tugasan tanpa terganggu. Antara teknologi yang kerap saya gunakan ialah aplikasi android iaitu Whatsapp. Perhubungan dengan rakan-rakan menjadi lebih mudah dan murah. Sebagai contoh, saya membeli insurans dengan rakan saya Zainul dimana urusan kami banyak menggunakan Whatsapp. Hanya 2 kali saya berjumpa dengan Zainul iaitu ketika menandatangani borang dan proses penyerahan polisi dan bayaran ezy pay.

Bercakap mengenai insurans, ramai yang approach saya menawarkan pelbagai jenis insurans tetapi saya memilih Zainul kerana di kawan lama saya di sekolah asrama penuh dahulu dan yang kedua dia boleh customize kehendak insurans saya dimana jumlah bayaran bulanan yang saya mampu. Kalau return tinggi tapi bulanan saya tak mampu pun tak guna juga. Lagipun Zainul adalah kawan saya yang memang saya selalu jumpa, ngeteh dan Whatsapp jadi walaupun pelaburan saya padanya adalah ciput tetapi interaction kami tidak putus. Apabila kami berjumpa, kami boleh menyembang hal-hal lain selain dari insurans. Saya ada mengambil satu lagi insurans dengan satu lagi syarikat juga dengan jumlah bayaran bulanan yang CIPUT tetapi return adalah cukup untuk cover keperluan saya. Apa yang berlaku ialah saya langsung tiada interaksi dengan ejen terbabit. Malah saya juga tidak ada sebab untuk berinteraksi dengan dia. Jadi, personal touch sudah hilang.


Ketika kali kedua hari ini Zainul berjumpa saya, dia terlupa pula memberitahu saya perlu fotokopi kad kredit saya untuk urusan Ezy Pay. Dengan teknologi, saya scan dan email salinan kad kredit saya yang telah dipalang dan ditutup nombor CVV belakang kad kepada Zainul Saya menggunakan HP 2060 dimana ianya murah, boleh scan, copy dan print black dan color dan yang penting Ink nya murah. Hanya RM 27 untuk satu katrij hitam dan RM 27 untuk katrij warna. Ye, saya masih boleh menjumpai kedai yang menjual katrij HP 2060 dengan harga RM 27.

Ketika saya ke Klang untuk membeli laser jet Samsung ML 2160 untuk diletakkan di bilik pejabat saya, penjual tersebut terkejut saya membeli katrij warna HP 2060 dengan harga RM 27 bulan lepas kerana di kedainya, harga katrij tersebut ialah RM 30. Mungkin dia menyangka kedainya adalah kedai paling murah di dunia.

Samsung ML 2160 saya beli kerana keperluan printing di pejabat lebih banyak, perlu lebih pantas dan hasilnya perlu lebih kualiti. Harga RM 199 sangat menarik perhatian saya mengenai printer laser jet ini dan ianya menggantikan HP Laser Jet yang telah saya gunakan since 2005. Dengan size yang kompak, printing speed juga cepat. Saya masih belum mencuba untuk print lebih dari 10 muka surat dalam satu masa, namun manufacturer claim bagi printer ini ialah 20 page per minute.

Harga toner compatible pula ialah RM 140, sedikit mahal berbanding compatible toner lain tetapi menurut Apple Toner iaitu syarikat tempat saya beli printer tersebut memberitahu bahawa compatible toner ini boleh print sebanyak 1500 pages. Original toner juga berharga RM 200 dan boleh memberikan output 1500 pages.

Buat yang mencari printer dan compatible toner tanpa perlu ke kedai (mereka boleh pos), boleh cuba layari laman web Apple Toner di www.tonersave.com.my . Saya telah ke kedai mereka di Bandar Botani, Klang dan mereka benar-benar wujud. Saya tidak mengatakan harga mereka paling murah di Malaysia tetapi antara yang termurah dalam survey saya.

Name Card kawan saya tempat saya membeli insurans dan melabur Public Mutual :)


No comments:

Post a Comment