Monday, June 03, 2024

Monitor Tambahan Untuk Laptop

 



Baru-baru ini saya membeli satu monitor jenama Acer EK251Q yang bersaiz hampir 25 inci. Tujuan utama saya beli monitor ini ialah untuk sambungkannya dengan Macbook Air (MBA) saya. Tiada sebarang masalah pun dengan monitor MBA saya cuma apabila usia saya telah meningkat, rabun dekat pun hadir membawa 1001 masalah, antaranya ialah perlu buka kacamata apabila guna MBA. Kalau tak buka kacamata, memang nampak kabur sahaja paparan skrin MBA saya. 

Acapkali kacamata saya beralih posisi dari muka ke atas meja serta vice versa ketika membuat kerja menggunakan MBA. Ini kerana ketika sedang asyik buat kerja, ada insan-insan yang akan mengunjungi saya menyebabkan saya terpaksa meletakkan kacamata di muka saya. Ini penting agar saya dapat memandang wajah insan-insan terbabit dalam versi 4k. Jika tak pakai kacamata, wajah mereka akan kelihatan seperti siaran TV analog. Nasib baik wajah mereka masih kelihatan dalam mod warna, bukan hitam putih.

Seperti biasa, saya akan ke kedai kegemaran saya iaitu All IT untuk membeli monitor. Di Shopee juga ada dan ada yang boleh dapat murah sedikit namun saya tunggu beberapa hari agar sampai ke tangan saya. Memandangkan saya perlukan monitor ini segera, ditambah pula untuk boleh menggunakan point terkumpul, saya memilih untuk membeli di All IT sahaja.

Saya sudah pun ada monitor Samsung T35F 24 inci di bilik kekal saya. Monitor Acer pula untuk kegunaan di bilik sementara saya. Jika saya sudah habis jawatan pentadbiran saya, saya boleh letak salah satu di rumah untuk digunakan oleh saya, isteri dan anak-anak. 

Saya membaca beberapa artikel di web tentang mengapa monitor PC digunakan bersama laptop tetapi untuk diri saya ianya hanya satu, iaitu menyelesaikan masalah yang timbul akibat rabun dekat. Menggunakan MBA bersama monitor ini membolehkan saya menutup monitor MBA saya dimana MBA saya akan berada dalam mod clamshell. Ini secara tak langsung menjadikan monitor Acer saya sebagai monitor utama dan MBA saya seperti CPU. Cuma bila kita dalam mod clamshell, keyboard dan touchpad juga tidak dapat digunakan kerana laptop telah ditutup. 

Bagaimanapun, ianya boleh diselesaikan dengan menggunakan mouse dan keyboard external. Dalam hal ini saya menggunakan mouse Targus dan keyboard Logitech K380 Pebble Keys 2. Kedua-duanya disambung ke MBA saya menggunakan Bluetooth. Secara tidak langsung, semakin banyak wang dikeluarkan untuk membeli dua benda ini selain dari monitor. 

Penggunaan monitor external dan clamshell mode MBA membolehkan ianya berfungsi seperti desktop tanpa perlu membeli satu lagi sistem desktop. MBA ini boleh berfungsi ke dalam mod asalnya iaitu laptop jika kita ingin menggunakannya di tempat lain dan apabila kembali ke workstation, ianya akan disambung ke monitor external dan MBA berfungsi menjadi CPU dalam mod Clamshell. Dan sudah tentu adaptor diperlukan untuk sambungkan HDMI cable dari monitor ke MBA. Jangan beli yang original Apple, ianya mahal. Saya gunakan trusted third party adaptor dari jenama J5, juga dibeli di All IT. 

Setakat entri ini ditulis, reviu saya bersama monitor Acer yang baru saya beli ini amat singkat kerana saya hanya sempat gunakannya selama 20 minit sahaja sebelum saya pulang ke rumah. Tadi saya ke pejabat saya yang satu lagi untuk guna pula monitor Samsung, dan saya dapati ada tiada apa-apa perbezaan dari segi warna yang dipaparkan. Namun Acer mempunyai speaker built in di monitor sementara Samsung tiada. Ini membolehkan Acer memainkan terus bunyi dari CPU atau MBA saya menerusi HDMI cable yang mana gagal diterjemahkan oleh Samsung T35F. Dari segi harga, Samsung T35F mahal sikit dari Acer, tapi saya difahamkan Samsung T35F dah stop production. 

Apa pun, yang penting kerja mesti diselesaikan. 


No comments:

Post a Comment