Tuesday, September 21, 2021

Panaskan Enjin Kenderaan (Perlu Atau Tidak?)

 


Semalam, ketika sedang melayari internet, saya terjumpa satu artikel di laman web paultan berkenaan tajuk entri blog ini, which is panaskan enjin kenderaan. Artikel asal boleh didapati di link ini. Saya memang dah tau jawapannya namun perlukan satu bentuk penulisan dari orang lain untuk support saya jika ada orang tanya soalan yang sama. 

Jawapan pendeknya ialah kenderaan sekarang tak perlu nak warm up enjin lama-lama. Jawapan sedikit panjang pula ialah kenderaan sekarang guna fuel injection, tak perlu warm up enjin pagi-pagi. Yang perlu dibuat ialah start kenderaan dan jalan slow-slow sampai temperature capai tahap yang diperlukan. 

Kalau nak jawapan lagi panjang boleh baca artikel yang saya link kan di atas. Ia menjawab persoalan-persoalan uncle-uncle lama yang bising tak bagi start kereta pagi-pagi dan terus jalan. Tak payah uncle zaman enjin kaburetor, ada juga manusia sezaman dengan saya dan juga generasi bawah saya yang berfikiran macam tu. Hey Manusia ! Kalau dalam manual tak sebut, tak payah ler buat. Rajin-rajin baca manual tu. Macam-macam ilmu ada dalam tu.

Saya bukanlah pakar enjin kenderaan. Saya cuma kenal beberapa rakan bekerja mekanik atau owner bengkel. Pengalaman saya dalam dunia kenderaan cetek. Sejak menunggang motosikal dan memandu kereta pada awal 90an, saya berpengalaman mengalami kerosakan kenderaan. 

Ada yang kenderaan meletup radiatornya di lebuhraya PLUS. Terpaksalah ditowing ke plaza tol berhampiran. Dan di sana, dah ada tow truck tunggu. Itu kenderaan company, so saya serahkan pada tow truck. Pandai-pandailah company uruskan yang lain. Saya tak pasti apa sebab radiator meletup, tapi yang saya ingat, saya isi petrol ke kenderaan tersebut yang guna enjin diesel. Tapi saya rasa ia meletup sebab air kurang. Saya dan rakan-rakan memang tak check airnya. 

Satu lagi pengalaman di highway ialah ketika memandu di Elite. Yang ini saya bawa kereta sendiri. Proton Saga 1.3 plet Trengganu. Tayar belakang pancit sehingga getah bertaburan di atas jalan. Saya ketepi pun bila banyak kenderaan lain hon dan tunjuk arah tayar belakang. Masa tu bawa memang dah senget steering. Tunggu PLUS Ronda datang. Nak buka tayar tak reti. Nama je lelaki. Zaman tu baru guna kereta sendiri. Main sesah je. Saga Trengganu ni memang macam-macam hal. Pernah suhu naik masa keluar rumah bujang malam-malam. Stranded tak jauh dari rumah. Call kawan sebab dia kerja EON dan di refer pada sorang lagi kawan pomen EON dia, namanya Nizam. 

Itulah perkenalan awal saya dengan Nizam yang senama dengan saya. Saya panggil dia Nizam Pomen. Sampai sekarang berkawan dengan dia, dah berpuluh tahun. Dia banyak ajar saya pasal kenderaan terutama gearbox. Saya bermula dengan pakai Saga 1.3 kaler kelabu plet Trengganu. Sampai saya jual kereta ni, baru saya perasan plet depan lain, plet belakang lain. Saya lupa dah nombornya tapi lebih kurang macam ni lah, depan 2641, belakang 2461. Masa guna Saga Trengganu ni saya kerja di Astro.

Bila saya masuk kerja saya sekarang ni, saya guna Proton Saga 1.5 Megavalve. Power kereta ni. Lepas tu tukar Proton Wira 1.5 brand new. Lepas Wira, saya ambil Perdana 2.0 second hand. Perdana ni pun banyak ajar saya pasal kenderaan. Beberapa bulan sekali mesti buat hal. Hal terakhir ialah ada shortage wire dimana lampu kecik depan menyala bila buka radio. Rupanya masa pasang radio ada masalah. Radio player SONY CD tu saya ambil dari Wira saya. Nama player tu SONY CD XPLOD. Ada 10 CD box yang dipasang di belakang bonet. Maknanya kita boleh pilih lagu-lagu dari 10 CD, sangat canggih masa tu. Di couplekan pula dengan Subwoofer brand kedai brothers dan juga amp yang ntahapa-hapa ntah.

Lepas guna Perdana, saya pakai Toyota. Saya dah pakai 3 jenis Toyota selepas itu sebelum akhirnya bertukar ke Honda. Sekarang guna Honda, jenis rakyat marhain. Orang kata, kalau singgah beli buah tepi jalan masih boleh dapat diskaun.

So berdasarkan pengalaman singkat berkenderaan inilah saya dapati bahawa enjin injection tak perlu warmup. Paling lama pun 30 saat. Kalau baca artikel di Paultan tu, lagi detail dia bagitau kesan warmup lama-lama enjin injection ni. 

Motosikal sekarang pun dah guna injection. Saya bermula dari zaman Yamaha 80. Kemudian Yamaha 100 Sports. Yang ni paling lama saya pakai. Sampai sekarang moto ni masih ada di kampung, anak-anak buah guna. Last saya nampak, moto tu dah togel ala cub prix zaman-zaman dulu. Lepas guna Yamaha 100 Sports, saya guna Yamaha 110 SS. Ada klac, tapi klac hidup. Ni semua moto zaman 2T. 100 Sports saya boleh la sampai 100kmh (meter), cuma kena perah habis la, lock throttle. 110 SS saya boleh sampai 100kmh tanpa lock throttle. Ada disc brake depan pula tu. Lepas tu lama dah tak pakai moto, berbelas tahun juga.

Sehinggalah beberapa tahun lepas saya beli Modenas Kriss MR2. Moto ni rasanya guna karburetor. Lepas tu saya tukar ke Honda Wave 125 FI. Yang ni dah guna injection. Start kejap lepas tu jalan. Kemudian saya tukar ke Honda RS150 sekarang. Juga guna injection. Saya juga ada Yamaha Skuter Solariz, untuk wife saya ke masjid berhampiran. Tak payah berebut moto bila saya pergi kerja. Lagipun wife saya tak pandai bawa moto klac. 


No comments:

Post a Comment