Wednesday, September 23, 2020

Pengalaman Menggunakan ASTRO ULTRA BOX

 

Sumber : Website Rasmi Astro

Sebenarnya sejak lebih kurang sebulan ini, saya agak sepi dari keluar malam berjumpa rakan-rakan. Bukan kerana saya sombong atau isteri marah, tetapi mungkin kerana faktor usia. Lagipun saya masih seronok explore pelbagai content menggunakan Android TV saya yang saya pernah post di blog ini.

Bila sampai di ofis pula sibuk dengan kerja lagi-lagi diberi tanggungjawab baru mengendalikan kursus Sarjana Pengurusan Maklumat mod FLP atau Pembelajaran Fleksibel. Akan saya kupas program ini di entri akan datang. 

Berbalik pada kisah sebenar entri ini iaitu Astro Ultra Box. Ketika entri ini ditulis, belum genap sebulan lagi saya gunakan decoder baru ini. Basically, Astro Ultra Box ni kalau nak senang faham ialah decoder terkini Astro yang sizenya lebih kecil. Masih boleh digunakan untuk rakam siaran, cuma rakaman akan disimpan di server cloud Astro. Senang cerita, Astro Ultra Box memerlukan sambungan ke internet untuk tujuan rakaman siaran. Kalau tak nak rakam, tak perlu internet. Siaran Astro masih boleh dilihat di TV, kerana satellite dish masih digunakan. Installer cuma gantikan satu alat pada dish tersebut. 

Kalau kita nak akses content Astro Video On Demand(VOD), ia lebih smooth menggunakan Astro Ultra Box. Saya akses Astro VOD ketika masih menggunakan decoder lama dan terasa perbezaannya. Dekoder Ultra Box lebih smooth.

Untuk akses Astro VOD ini pula perlukan sambungan internet. Sama macam Netflix dan ia lebih banyak local content dari Netflix. Saya pun ada subscribe pelan Netflix dan boleh compare dengan Astro VOD. For local content, memang Astro menang. For documentaries pun saya rasa content Astro lebih banyak. And the best thing using Astro VOD ni ialah, siaran tanpa iklan. Cuma contentnya adalah content yang dah disiarkan secara live oleh Astro. Ada thousands of content di Astro VOD yang saya masih explore. Ini sebenarnya yang membuat saya dah tak berminat nak keluar malam. Itu tak termasuk lagi content di Netflix dan Android TV yang saya download seperti Vidio dimana ada channel-channel live Indonesia. 

HBO Go merupakan satu lagi tarikan Astro VOD. Ada macam-macam movies dan miniseries dalam tu, content pun tak lah lama sangat usianya. Oleh kerana saya subscribe superpack, majoriti of the Astro VOD content percuma pada saya. 2 minggu lepas saya mengalami kecederaan left ankle sprain ketika bermain futsal mingguan. Berbalut kaki, pergi klinik doc suruh amalkan RICE which is Rest Ice Compression and Elevate. Oleh kerana sports injury is part of my life, saya dah tahu apa yang perlu dibuat selepas sahaja saya injured. Masa kena tu dah panas ankle, masa keluar boleh jalan lagi. But based on past experience, saya terus balik rumah dan letak ice pack.

At the clinic, nurse baru lepas bandage

Gambar atas adalah balutan pada kaki yang dibuat oleh nurse, selepas berjumpa doc. Doc tanya nak mc ke? Saya jawab takpe sebab saya ada training Arduino esoknya. Doc pesan jangan banyak jalan. Agaknya sebab banyak jalan ni lah kaki saya masih belum 100% pulih after 2 weeks ni. Now I put my recovery phase at 85-90% but I won't do sports until I am fully 100% recover. Just some stationary bike and some simple workouts.

Back to the Ultrabox, what I do admire is the smoothness of the Astro VOD and also the content of the VOD itself (can be accessed by older decoders as long as it can be connected to our internet). I also like it's size. It is small. Just see the picture below.

The Ultrabox with a red light on. Small in size.


It is surely much more smaller than my previous decoder. And it uses a simcard as the Astro card. I am not sure whether this box can be carried to other places to be connected with other dish. Tak pernah try but I notice the installer changed something on the dish itself. Ada yang kata hujan dah takde masalah siaran. Ketika entri ini ditulis, musim hujan melanda kawasan saya and setakat ni tiada gangguan siaran. Lagipun saya banyak stream Astro VOD, jarang on live TV. 

What I do not like about this Ultra Box is, eventhough dia akan bagi satu channel untuk siaran dalam 4k UHD which is 780, but kalau tengok live football matches, sometimes ada glitches sikit. And then, TV bukan HD dah tak boleh guna decoder baru ni sebab semua siaran Astro yang menggunakan SD akan automatik terminate. Hanya siaran non Astro yang masih guna SD seperti TV1,TV2,TV3 etc sahaja yang available.

Another thing is saya rasa dia agak hangat, dah sama macam my previous decoder yang ada hardisk dalamnya. Suppose not to as tiada hardisk inside Ultra Box. Maybe sebab connected to my home wifi kot. Dia hangat macam my Unifi 5g router. Ada one time ada error message HDCP 2.2 di TV dan vision blank, just sound sahaja. So I need to restart back my TV and the decoder.

And the last one is it is too dependable on our internet availability. Sepanjang saya guna Unifi Fibre ni, dalam 2-3 years mesti akan ada down. Sometimes just my house, sometimes the whole area. So kalau down, all the recorded content tak boleh akses. Plus no akses to Astro VOD and HBO Go. 

As I always said to my students, we can have all the technology available for us to use but in the end it will go down to the internet speed and stability. 



9 comments:

  1. Salam. Nak tnya. Astro ultra box boss pakai dish sattelite kan? Klu cabut cable piring astro tu, lps tu tonton live pakai internet boleh tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ultra box saya masih sambung di dish. tapi dalam masa yang sama di connect pada unifi saya. ada masa-masa dia bagitau ada masalah pada satelit dan dia tukar tontonan live saya menggunakan internet saya, tiada masalah apa-apa. cuma saya tak pasti kalau saya cabut sambungan ke satelit dish tu adakah boleh berfungsi ultra box saya. saya assume boleh.

      Delete
  2. Salam kenal, bolehkan menggunakan ISP di negara lain?

    ReplyDelete
    Replies
    1. guna VPN.. pilih location Malaysia. Setahu saya Astro Go tak boleh diview dari lokasi selain Malaysia.

      Delete
  3. Assalamualaikum wbt.. sy br guna ultra box ni.
    Soalan sy, kalau nak purchase channel atau movie, sy perlu order melalui Store dulu br boleh tengok di tv mcm biasa atau kena tgk melalui sambungan internet?

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya pernah order di store dan tengok melalui tv biasa dan juga internet. tapi dah setahun tak order apa apa di store so saya tak pasti sama ada sekarang dah totally guna internet atau masih boleh tengok content yang diorder di tv tanpa sambungan internet.

      Delete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. Hi, nak tanya. kalau takda internet coverage di kawasan rumah (pendalaman). boleh access ke tv biasa jugak ke ultra box ni? sebab astro cakap kena upgrade ke ultra box (sebab kami punya package astro yg lama - super pack) utk dapatkan multiroom smart tv (untuk di rumah bandar). tolong reply admin thank you haha

    ReplyDelete