Sunday, November 05, 2017

Gangguan Internet di Ofis

Banyak kerja tergendala dan terganggu kerana internet di ofis tidak dapat di akses. Dikhabarkan bahawa kontraktor TM, di dalam proses upgrading kabel internet di kawasan luar ofis kami, telah 'mencederakan' kabel sedia ada. Internet putus pada Isnin 30 November 2017 dan sehingga post ini ditulis dan diupload, masih tiada sambungan Internet.

Terbukti bahawa komunikasi Internet merupakan nadi penting dalam kerja seharian pada zaman sekarang. Banyak data kami bergantung pada portal dan sistem yang hanya mampu dicapai menerusi internet. Ada sesetengahnya hanya boleh diakses menggunakan IP number ofis kami. Maknanya kalau guna dari luar memang tak boleh masuk. 

Ada yang menyuruh menggunakan wifi di PC ( jika PC ada wifi, kalau tak kena beli dongle Wifi) dan sambung ke Mobile Internet phone masing-masing jika ada kerja yang sangat urgent. Tapi perlu diingat, banyak tempat di ofis kami, mobile internetnya pun tidak kuat dan juga tidak stabil. 

Apa-apa pun, saya masih bersyukur kerana selain dari mobile internet di smartphone untuk tujuan email dan komunikasi Whatsapp berkenaan kerja, di rumah juga ada Unifi yang stabil, eventhough ketika musim panas baru-baru ini internet down. Setelah call TM, which they took not more than 48 hours to reach my home, tehcnician mendapati ada connector di luar rumah yang problem dan setelah ganti, my Unifi can be use again.

Cuma di rumah, faham-faham lah. Anak-anak riang ria melompat sana sini. So, have to let them sleep first sebelum buat kerja. But by the time they slept, kita pun turut mengantuk. Anyway, janji mereka sihat dan riang pun dah cukup baik. Tentang kerja, we as adults could always find our own time to finish our job. We need to give them enough love and attention.

UPDATE :- Alhamdulillah pada Selasa 7 November 2017 sambungan Internet telah kembali ke ofis.


No comments:

Post a Comment