Wednesday, July 05, 2017

Raya Raya 2017


Alhamdulillah, 1 Syawal tahun ini dilalui tanpa sebarang insiden yang boleh menggugat kedamaian menyambut hari kemenangan. Biasanya insiden melibatkan perut terkejut akibat terlalu banyak makan dan minum. Sudah beberapa tahun saya control pemakanan saya pada awal Syawal kerana sebelum-sebelum ini pasti akan sakit perut. 

Syawal kali ini cuaca agak dingin di kedua kampung saya dan mertua, bukannya panas membahang. Anak-anak pun seronok cuma biasalah budak bandar, badan bengkak-bengkak kena gigit macam-macam benda seperti nyamuk dan serangga-serangga lain. 

Banyak juga persiapan untuk hari raya kali ini. Alhamdulillah ada rezeki lebih untuk dikongsi bersama keluarga dan sahabat handai. Persiapan pun sederhana, kuih kami buat sendiri dan ada juga yang dibeli oleh rakan-rakan yang memang dah biasa beli dengan kami. Ada beberapa perkara yang saya observe untuk raya kali ini.

1. Servis kereta di service center seperti biasa menjelang syawal orang semakin ramai. Nasib baik dah kenal dengan Service Advisor, boleh selit booking. Mileage kereta lagi 2.5k nak sampai ke mileage servis tapi terpaksa juga masuk sebab takut nanti mileage banyak guna time raya. Recommended aircond service saya tangguh dulu sebab tak nak tunggu terlalu lama di service center. Mengantuk sangat waktu pagi Ramadan ni.

2. Balik raya merupakan satu pengalaman menempuh sesak di lebuhraya bertol setiap tahun jadi setiap kali nak balik beraya, perlu fikir macam-macam strategi untuk minimize kan impact. Tahun ini balik sehari sebelum Hari Raya, oleh kerana tarikh 1 Syawal dah fix atas kalendar, tak macam zaman sebelum ini dimana tarikh betul2 based on anak bulan, senanglah sikit nak atur strategi pulang raya. 


Sesak di Lebuhraya. Ini gambar Raya ke 4, masa nak menghala Utara. Sesak menghala ke KL


3. Kami balik awal pagi, selepas waktu sahur. Kenderaan masa tu dah macam pukul 8.30 malam hari minggu. Tahun ini pulang ke selatan dahulu. Sebelum gerak, check di Waze, Google Maps, Twitter Plus dan FB Lembaga Lebuhraya Malaysia. No incident, no traffic jam. Bila dah masuk Elite, agak risau sebab kereta banyak walaupun lancar. Kawan senegeri gerak pukul 0700 hrs bagitau dalam whatsapp, jalan dah start jem. 

4. Penggunaan internet di kalangan tetamu begitu obvious terutama di kalangan orang muda dan remaja. Datang ikut mak ayah beraya di rumah parents saya, mak ayah je berbual, anak-anak tunduk pegang smartphone. Saya jenguk jenguk juga smartphone diorang, majoriti ber whatsapp atau WeChat. Mak ayah duduk lama pun mereka tak kisah, janji ada mobile internet. Ada juga yang main Game. Anak-anak yang lebih kecil pegang tablet main game. 

5. Takbir rumah ke rumah di kampung saya masih diteruskan. Alhamdulillah. Kali ini lebih ramai peserta dan rumah yang dikunjungi ada dalam 10 buah rumah. 

6. Kebiadaban sesetengah pemandu pada musim raya kali ini nampak berkurangan. Mungkin faktor kos dan gaya hidup yang agak sempit tahun ini menyebabkan mereka berhati-hati untuk memandu dalam keadaan huru hara. Maklumlah, kalau dah berlanggar, sakit dapat, kereta pun kena repair, kos  semua tu.

7. Kehulu kehilir nak tukar duit di bank semakin ketara. Pergi bank ni katanya tarikh tak pasti bila boleh tukar duit, lepas tu kalau ada pun duit, ada pula waktu-waktunya, pagi sampai tengahari je. Pergi bank lain pulak, katanya awal puasa dah habis, tak tau bila stok baru sampai. Selidik punya selidik, tanya kawan sana sini, guna orang dalam bank lebih senang nak tukar duit. Hish, nak tukar duit raya pun nak guna kabel. Last-last saya dan rakan-rakan ofis pergi ke satu bank di kawasan penduduk cina ramai, bila kami masuk, kami sahaja customer melayu. No question asked, isi borang dan tukar duit. Takde masalah. Separuh hari bekerja habis nak tukar duit raya yang tak banyak mana pun. Makin lama makin susah pula, ini pun kena atur strategi macam nak berperang. 

8. Rumah-rumah yang saya pergi beraya waktu minggu pertama Syawal kuih raya dah tak banyak mana. Tak tau la kalau rumah-rumah saya tak pergi tu kuih setimbun. Isteri saya kata, harga mahal, sebab barang-barang buat kuih ni harga naik kaw kaw.

9.Balik dari cuti hari raya seminggu, macam-macam perancangan untuk jamuan hari raya. Ada jamuan raya sekolah kebangsaan anak, jamuan raya tadika anak, jamuan raya sekolah agama anak, jamuan raya ofis, jamuan raya taman dan macam-macam lagi. Ada yang datang bawa diri makan sahaja, ada yang kena hulur sumbangan, ada yang kena bawa makanan. 

10. Apa-apa pun, selamat hari raya. Sekarang masa untuk cari hari untuk lengkapkan Puasa Enam. Harap tahun ni dapat la penuh Puasa Enam, 24 Julai ni last Syawal. 

Selamat Hari Raya. Maaf Zahir Batin.

No comments:

Post a Comment