Monday, May 05, 2014

Touch Up Rumah V.4 (JotaShield dan Piping)

Masih lagi kisah Touch Up rumah dan kali ini merupakan kesinambungan dari kisah V.3 The Next Project di mana telah saya katakan bahawa projek seterusnya ialah untuk aplikasikan cat Jotun Jotashield ke tembok pagar dan juga membuat paip baru yang diambil direct dari main pipe luar rumah (sambungan selepas Meter Syabas ye..).

Semua dijalankan pada Sabtu yang lalu dimana kisah bermula seawal jam 8 pagi. Saya dan plumber tetap saya iaitu Haji Kambing ke bandar Klang untuk membeli peralatan paip. Kedai yang saya pergi ini memang pengkhususannya di dalam bidang paip sahaja. Di bawah merupakan nama dan alamat kedai :-

Kai Jun Marketing Sdn Bhd
No. 32A-G, Jalan Raya Barat, 41000 Klang
Tel : 03 33717777. 

Jalan ke kedai ini berbelit-belit dan kalau disuruh menghala kembali ke kedai ini memang peratusan untuk sampai adalah tipis. Tapi jalan balik senang pula. Pergi jalan lain, balik jalan lain. 
Sedang memilih barang

Suasana di dalam kedai

 
Barang yang saya beli ialah 25mm Poly Pipe PN12.5 sepanjang 3 meter, 15mm Stainless Steel Tee, 2x15mm Stainless Steel Nipple, 15mm Stainless Steel Socket, 15mm Brass Meter Washer, Nut and Ring, 25mm x 1/2" Poly Male Bend, 25mm x 1/2" Poly Female Bend, VIP Handle Bibcock, Taiwan Handle Hose Clip, 25mmx25mm Poly Equal Bend, Sealing Tape, 25mm Cable Clip dan Round Decimal. Harga yang dibayar pula amat berpatutan. Kemudian kami balik dan kerja-kerja bermula. Hasilnya........


Paip diatas itu merupakan paip sambungan terus ke paip selepas meter sementara paip dibawah merupakan paip asal dimana airnya adalah dari tangki rumah. Saya kekalkan paip asal kerana apabila berlaku catuan air, saya masih boleh basuh tangan di laman rumah menggunakan paip asal. Air dari paip sambungan terus ini memang kuat dan laju kerana tekanan dikawasan ini adalah tinggi.

Haji Kambing puas melihat hasil kerjanya sendiri

Sesiapa yang ingin menggunakan perkhidmatan Haji Kambing boleh hubungi dia di talian 0176683066. Kalau sesiapa yang ingin membeli kambing marinate black pepper dimana kesedapannya adalah di tahap tertinggi juga boleh hubungi Haji Kambing. Sebab itulah dia dipanggil Haji Kambing kerana kesedapan kambing marinatenya menjadi bualan ramai. Servis di Lembah Klang sahaja, kalau di kawasan Shah Alam, Meru, Klang, Kapar lagi pantaslah dia kerana itu adalah kawasan permastautin tetap Haji Kambing. 

Segmen kedua ialah cat. Dua gambar di atas memperlihatkan tembok telah dicat dengan warna Hijau dimana itu adalah hasil cat Jotashield yang dicat oleh seorang lagi rakan iaitu Sarjan Zamri. Upahnya amat berpatutan. Sebenarnya malam sebelum itu saya telah car satu portion tembok tetapi keesokannya Sarjan telah cat balik tembok tersebut kerana cat tidak rata, maklumlah saya bukanlah kerjanya mengecat. Siapa nak upah Sarjan Zamri cat rumah boleh lah call dia di talian hayat 0132581415.
Sarjan sedang mengecat

Hasil terbaik dari ladang.
Akhirnya selesai lah projek touch up rumah V.4 iaitu mengaplikasikan Jotun JotaShield dan pemasangan paip sambungan terus. Orang kata, sikit-sikit lama lama jadi bukit untuk yang kurang berduit macam saya. Next coming projek pula ialah cat pintu pagar depan, tembok rumah sampah, pintu stor,pintu sampah dan tiang-tiang di car porch. 
Dulux Gloss Finish 1 Liter RM 35 menjadi pilihan

Warna Scarlet. Untuk 1 Liter kena bancuh. 
Nantikan projek seterusnya. Saya nak sambung buat kerja-kerja hakiki saya. Sebelum tu...belanja satu lagi gambar si Adik Tibas yang penat menolong saya touch up rumah. 

Minum air kelapa muda lepas penat tolong touch up rumah




No comments:

Post a Comment