Thursday, November 24, 2022

Ventura




Pada posting lepas, saya ada memberitahu bahawa saya akhirnya update MBA saya ke Ventura. Kini setelah dua minggu bersama Ventura, saya mendapati bahawa tiada perubahan signifikan pada MBA saya yang menyebabkan kesusahan seperti slow boot, atau slow load. Malah apa yang saya lihat ialah operasi MBA saya smooth. 

Saya pernah lalui saat dimana selepas update MBA, ianya tidak smooth sebelum update menyebabkan saya rasa bengang. Namun untuk Monterey ke Ventura, ianya memang smooth baik dari segi loading OS sehinggalah ke loading software. Cuma Microsoft Word saya akan slow ketika startup dan ini berlaku bukan sahaja ketika Ventura, tetapi ketika Monterey juga. Sebenarnya Microsoft Word saya akan melalui proses verifikasi Microsoft 365 setiap kali saya load kali pertama kerana saya menggunakan akaun original dari ofis saya. 

Walaupun saya tak dapat mengecapi nikmat kelebihan Ventura seratus peratus kerana MBA saya dari Intel serta saya bukanlah berada di dalam ecosystem Apple sepenuhnya, namun kelancarannya ketika load dan startup menyebabkan saya puas hati. 

Saturday, November 05, 2022

Ventura or Monterey?



When I booted up my Macbook today, I found an alert urging me to install a new operating system. I assumed it was a glitch, but it turned out that Apple had released a new operating system. 

MacOS Ventura, known as MacOS 13, is the name of the operating system. I'm not too familiar with the newest MacOS, Ventura, because I only recently upgraded to version 12.6 of Monterey. Considering that it has only been a month since I upgraded to Monterey, I am hesitant to update my Mac to Ventura. 

So I went to the internet to find some more information on Ventura. One of the biggest thing that I found is that only models from 2017 are supported by Ventura. Another thing is that to gain the full benefit of Ventura, my Macbook need to use Apple's own processor. Mine was the Macbook Air 2020 Intel Version. 

I had found some comments from users stating their problems in using Ventura with Intel but most of it could be resolved. Some do notice their Macbook fan are getting louder, maybe a sign of the Macbook getting hotter much quicker than before As for me, I will wait for some time before upgrading the OS. 

According to what I've read online, only Apple processors are completely supported by Ventura. If it is manufactured by Intel, certain functionality will be absent. 

Will Wait.

Tuesday, November 01, 2022

Gunting Rambut

 


Antara tugas rasmi saya sebagai seorang bapa ialah membawa anak bongsu saya (gambar diatas) untuk gunting rambut. Kedai rambut kegemaran dia adalah kedai rambut yang menawarkan servis mencuci rambut. Setakat ini cuma sekali sahaja dia pernah dibawa ke kedai mamak. Lepas tu dia dah tak mahu lagi gunting di kedai mamak dengan alasan tukang gunting di kedai mamak kasar sehingga kepala dia sakit. Sebenarnya dia tak suka pisau cukur yang digunakan di kedai mamak tu.

Sebelum ni saya bawa ke salun tapi sejak wujudnya pelbagai kedai barbershop, dia lebih suka ke barbershop. Cuma nak cari barbershop yang ada servis cuci rambut agak susah, itu yang kadangkala tetap kembali ke salun. Ada satu barbershop yang diusahakan oleh barber dari Asia Barat berhampiran rumah saya. Rupanya anak saya suka ke sini. 

So baru-baru ini saya bawa lagi dia kesana. Tapi tukang guntingnya kali ini semua dari Asia Tengah. But the service is still tip top. Dan mereka guna mesin cukur dan bagi anak saya, ianya tak sesakit guna pisau cukur biasa.

Saya pernah ke Joe's Barbershop dan mesin cukur yang digunakan sangat sesuai untuk budak-budak, lembut rasanya. Ajak anak saya ke Joe's tapi dia refuse. In the end dengan saya sekali gunting rambut di barbershop bersekali dengan anak saya. Cuma kurang minat disini sebab tukang gunting bukan warga, di Joe's area saya, tukang guntingnya warga kita. Senang nak bersembang. Ini kalau dapat yang bukan warga, english mereka pun limited.